Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kulturfabrik i motvind

Annons
En kulturfabrik i motvind

- vad händer med KKV Örnsköldsvik?

Industriella fabriker kan ha kort livslängd men brukar i alla fall få gå några decennier. En kulturfabrik har kortare livslängd vilket Kulturfabriken i Örnsköldsvik visar.

Bara sju år efter invigning, med pompa och ståt, är framtiden för Kulturfabriken högst osäker. Ja, Kulturfabriken har redan lagts ner i och med att både den stora Gösta Werner-samlingen och Nils Strinning-samlingen (båda ursprungligen från Kramfors men förknippas mest med Örnsköldsvik) flyttats till Rådhuset och frågan är byggnaden kan fortsätta att fungera som konstnärsverkstad för konstnärer från när och fjärran. KKV Örnsköldsvik, en av blott fyra kollektivverkstäderna för konstnärer i Norrland, måste i fortsättningen betala hyra till Örnsköldsviks kommun. Uppåt 800 000 kronor vill kommunen ha i årshyra för lokalerna. Ett förslag är att studieförbunden i Örnsköldsvik ska flytta in i huset och dela hyran med KKV. Även med ett sådant arrangemang ser det i nuläget omöjligt ut för KKV att klara ekonomin att hålla Norrlands kanske främsta konstnärsverkstad i gång.

- Det känns konstigt att den tanke som var så bra för bara sju år sedan nu bara överges men tyvärr är det nog lite typiskt för Örnsköldsvik där de varit mycket av omkastningar och nya förslag under de senaste tio åren, säger konstnären och konstskribenten Jan K Persson som är ordförande i KKV Örnsköldsvik och den som försöker hitta någon att kommunicera med hos Örnsköldsviks kommun.

- Men det finns inte någon från kommunen som går ut och tar debatten, någon eldsjäl som har några visioner om vad Örnsköldsvik vill med kulturen.

Jan K Persson är bosatt i Härnösand men pendlar till konstnärsverkstaden i Örnsköldsvik, som han har gamla band till. I verkstaden arbetar konstnärer från Örnsköldsvik, Luleå, Gävle, Härnösand, Kramfors, Umeå och så vidare. Mikael Arvidsson och Annika Arvidsson från Nordingrå, Dag Wallin från Nordingrå, Mats de Vahl från Marieberg, Margareta Klingberg från Junsele/Stockholm är bara några exempel. Margareta Klingberg arbetade med sin riksuppmärksammade utställning om utländska bärplockare, som under titeln Hemifrån visades i fjol i Sundsvalls Museum, i KKV Örnsköldsvik.

- KKV i Örnsköldsvik är en oerhört viktig mötesplats för konstnärer förutom att verkstaden är jätteviktigt för konstnärer i hela regionen.

Inte minst viktig är den gästlägenhet för konstnärer som finns i Kulturfabriken. En enkel lägenhet men i många fall en förutsättning för att konstnärer utifrån kan komma och arbeta i verkstaden. Här finns också två gästateljéer. Skulptören Jörgen Nilsson arbetar permanent i den ena med sina stora skulpturer.

KKV Örnsköldsvik delar också ut ett årligt grafikstipendium som har många sökanden från hela landet. Möjligen det enda grafikstipendiet i sitt slag i hela landet. Stipendiaten får 8 000 kronor och fritt boende och arbete i verkstaden under en månad.

Jan K Persson undersöker nu alla möjligheter att hitta nya intäktsmöjligheter till KKV Örnsköldsvik. En tanke är att öppna upp mot näringslivet. Kanske hitta sponsorer i företagstäta kommunen Örnsköldsvik?

Lars Landström

Fakta: KKV-rörelsen

Konstnärernas Kollektivverkstäder (KKV) är öppna för yrkesverksamma konstnärer och är tänkta som ett komplement till den egna ateljén. 26 verkstäder i landet är medlemmar i KKV Riks. Runt 3 700 konstnärer i landet är medlemmar. I Norrland finns KKV i Luleå, Örnsköldsvik, Östersund, Gävle och Härnösand.

KKV Örnsköldsvik har grafikverkstäder med boktryck, tryckpressar för storformat, högtryck, djuptryck, screentryck. Fotolab för både svartvitt och färg. Repro. Textil. Dessutom Norrlands enda emaljverkstad.

Den ångermanländska kollegan KKV Härnösand har stora möjligheter för textilkonstnärer men har även grafik, screentryck, fotolab för svartvitt och papperstillverkning (egen s k holländare).

Mer läsning

Annons