Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En glimrande konsert

/
  • 19-åriga norska violinistfenomenet Guro Kleven Hagen trollband med ett helt glimrande fiolspel i Svendsens Romans och Sibelius älskade d-mollkonsert i Örnsköldsvik och i domkyrkan i Härnösand.

Annons

Sibelius d-mollkonsert upphör aldrig att fascinera och unga norska stjärnskottet Guro Kleven Hagen höjde nivån ännu ett snäpp.

En av konsertsäsongens verkliga godbitar gav publiken i Sundsvall, Örnsköldsvik och Härnösand ett omistligt tillfälle till själslig spis med ackuratess när Nordiska Kammarorkestern Sundsvall, eminente dirigenten Johannes Gustavsson och gudabenådade violinisten Guro Kleven Hagen under tre kvällar presenterade klassisk nordisk världsmusik.

Norske Johan Svendsen 1840-1911 och finske Jean Sibelius 1865-1957 var konsertens båda komponister där Svendsen under unga år fick draghjälp i karriären av den äldre och mer namnkunnige Edward Grieg. Svendsens genialitet lät dock inte vänta på sig, och den första symfonin, i D-dur med opustalet 4 gjorde så starkt intryck på Grieg att han drog tillbaka sin egen enda symfoni och förbjöd framtida framföranden.

Svendsens mest spelade verk är dock inte symfonin utan den lilla romansen i G- dur för violin och orkester som Guro Kleven Hagen och Nordiska Kammarorkestern inledde konserten med.

Underskönt vacker, genomsyrad av norsk nationalromantisk anda precis som vi lärt känna den från Grieg, även om många menar att Svendsens faktiskt överträffade Grieg som orkestertonsättare med en alldeles speciell förmåga att hitta den absoluta orkestreringen eller sammansättningen av olika instruments särart för att uppnå ett speciellt musikaliskt uttryck.

Kleven Hagen visade från första stund sin musikaliska och instrumentala briljans med en tonbildning, frasering och perfektion i intonation och intensitet alldeles oavsett styrkegrad.

Den mer dramatiska nerven och intensiteten kom givetvis mer till uttryck i Sibeliuskonserten, där Kleven Hagens hisnande virtuositet aldrig heller blev ett självändamål i sig utan snarare ett medel och ett verktyg för att återskapa de oceaner av känslor och stämningar som Sibelius skapat.

En stor del i upplevelsen var också det gedigna och genomarbetade orkesterspelet med Nordiska Kammarorkestern, där Johannes Gustavsson med stor pregnans och skarp musikalisk intuition ledde orkestern till en utomordentlig prestation.

Konserten avslutade med ett framförande av Johan Svendsens Symfoni nr 1 i D-dur, och fredagens glimrande konsert i Örnsköldsvik följdes av konsert på lördagen i Härnösands Domkyrka.

19-åriga norska violinistfenomenet Guro Kleven Hagen trollband med ett helt glimrande fiolspel i Svendsens Romans och Sibelius älskade d-mollkonsert.

KONSERT

Guro Kleven Hagen, violin

Nordiska kammarorkestern

Dirigent: Johannes Gustavsson

Pingstkyrkan, Örnsköldsvik, fredag kväll

Greger Jacobsson

Mer läsning

Annons