Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det unga geniet och den döende Mozart

Annons
Det unga geniet och den döende Mozart

Nu på söndag framförs i Härnösands domkyrka ett av musikhistoriens mest berömda verk, Requiem av Wolfgang Amadeus Mozart.

Mozart var döende när han tog sig an verket 1791. Mozart arbetade parallellt med att komponera Trollflöjten, ett stycke så långt ifrån de ödesmättade klanger som gestaltar Requiet. Många är spekulationerna vad som föregick Mozarts död och inte minst bakgrunden till att Mozart fick beställningen av ett Requiem. Detta framkommer inte minst i Milos Formans berömda film Amadeus och den konspirationsteori som där läggs fram i form av att den inte fullt så berömde kompositören Sallieri försökte röja Mozart ur vägen för att rädda sin egen karriär.

Mozart hann långt ifrån fullborda sitt verk. Hur mycket han egentligen hann att skriva tvista de lärde om. Några satser fullbordades helt, andra fanns det endast skisser av, med antydan om teman, instrumentering osv. Hans elev Franz S¸ssmayer tog sig an att fullborda stycket och det är oftast hans version som ligger till grund för dagens framföranden runt om i världen, precis som nu på söndagskvällen i Härnösands domkyrka.

Det unga geniet skildras vid denna konsert i form av en passionskantat som Mozart skrev vid 11-års ålder. Det är svårt att förstå att ett barn, kan både tekniskt och emotionellt gestalta sådan fantastisk musik. Verket är i form av en dialog mellan "själen och ängeln" (tenor och sopransolo) som ger uttryck för Jesu lidande vid korset och att Gud på detta sätt offrade sig för världens synder.Verket avslutas med en mäktig körsats som sammanfattar denna urkristna tanke, att Jesus dog på korset för vår skull.

Domkyrkokören tillsammans med en kammarorkester, bestående av musiker från bygden, ger verket och solister är sångpedagogerna vid Kapellsbergs musikskola: Christina Höglund, sopran och Karin Bengtsdotter-Olsson, alt. Tenorsolisten, Sören Renulf, är verksam i Göteborg men har också varit stationerad vid Norrlandsoperan. Som bassolist hör vi Stefan Groth, som verkar som sångpedagog i Sundsvall. Dirigent och initiativtagare är domkyrkoorganist Fredrik Sixten.

Mer läsning

Annons