Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den okände Bengt Lindström

/
  • Okända sidor av Bengt Lindströms konstnärsskap visas just på Härnösands konsthall. Murberget kommer också i år att visa en egen utställning med verk ur sin enorma samling av Bengt Lindström.

I Galleriet på Härnösands Konsthall pågår en utställning som vid första anblicken kan ge upphov till vissa frågetecken hos besökarna. Tre kubistiska damer till vänster, någon sorts guldkäke till höger, ett idylliskt Härnösandslandskap längre bort. Hur hänger det ihop?

Annons

I en monter ligger små färgstarka grafiska blad som skvallrar om den asagudsmålande konstnären, vars självporträtt hänger på väggen ovanför, och som ger eko i nästa rum i ett expressionistiskt porträtt i tjocka lager. Det är Härnösands Konstförening som i samarbete med Murberget Länsmuséet Västernorrland visar utställningen Okänt och Känt av Bengt Lindström.

Bengt Lindström (1925-2008), Norrlandssonen som föddes i Härjedalen, växte upp i Finsvik och Härnösand, studerade bland annat på Isaac Grünewalds konstskola i Stockholm och Ateljé Fernand Léger i Paris. Hans genombrott kom på 60-talet då konstsamlaren Cochrane, chef för ett galleri i London, köpte många av hans verk.

I samband med att utställningen på Härnösands Konsthall invigdes i lördags höll konstnären Anders Lidén en livfullt målande föreläsning för ett fullproppat galleri om Bengt Lindström utifrån ett personligt perspektiv; de båda var bekanta sedan Anders Lidén låg i vaggan och blev avporträtterad av en sjuttonårig Lindström. Anders Lidén har också skrivit en skrift om Lindström.

Anders Lidén valde att berätta om Bengt Lindström fram till 60-talet, den mer okände konstnären som provar sig fram, som tecknar och jobbar med mosaik – tills den går sönder i ett tåg på väg mot Östersund och han bestämmer sig för att göra collage av papper i stället. Lidén visar upp ett gulnat litet block där Bengt Lindström sida upp och sida ned tränat på att skriva sin namnteckning, en rörande kontrast till den närmast burdusa, stora konstnär som dundrade in i Lidéns föräldrars damekipering och slängde ytterrocken på golvet bland trådbitarna. Jag kommer ihåg att jag som åttaåring tänkte – så där gör väl ingen vuxen människa? säger Anders Lidén.

Det är då frågetecknen rätas ut. En konstnär är förstås aldrig en enda sak utan – förhoppningsvis – någon som utvecklas och testar tekniker, kanske målar mest i grått ibland för att det är billigast, kanske slutar med keramik för att den kan gå sönder. Kanske blir mest känd för gigantiska expressionistiska målningar laddade med mytologiska motiv – men den lilla streckgubben i hörnet på en teckning och målade blommor med blad som skruvar sig lite skumt kubistiskt är bitar i samma pussel.

Utställningen visas fram till den 11 februari.

Mer läsning

Annons