Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30 år sedan serier blev något för vuxna

/
  • Året 1986 förändrades synen på serietidningar, mycket tack vare

1986 gavs tre serietidningar ut som gjorde att mediet fann en ny publik. Samtidigt hjälpte serierna till att stöpa om filmindustrin till vad den är i dag.

Annons

I början av 80-talet rådde kris i serietidningsbranschen. Videobandspelaren och tv-spelen gjorde entré i hemmen. Läsarantalet minskade och serier ansågs barnsligt.

Men 1986 förändras allt. I februari gavs det första numret av Frank Millers Batmansaga "The dark knight returns" ut, senare på hösten var det dags för Alan Moore och David Gibbons "Watchmen".

– De två serierna visade en helt ny mognad. Det fanns politiska undertoner i dem och det går att se spåren av Reagan-eran och sista delen av kalla kriget i dem, säger Fabian Nordlander som driver podden "Nörden och jag".

Uppmärksamheten kring "Watchmen" och "The dark knight returns" gjorde att en ny publik sökte sig till serierna. Samtidigt kunde äldre läsare som vuxit ifrån superhjältarna plötsligt ta upp sin gamla hobby igen.

– Det skedde ett skifte. Åldersgränser höjdes, man började leka mer med våld i serierna. I "The dark knight returns" har Batman åldrats tillsammans med sin publik och det var inte längre pratbubblor med "Bam" och "Pow". Varenda serietidning som kommit ut efteråt har influerats av de två serierna, säger Fabian Nordlander.

Frank Millers serie influerade också Tim Burtons "Batman" från 1989 och i dag är superhjältefilmerna några av de mest inkomstbringande filmerna i världen. Nästan alla "Batman"-filmer bär spår av Millers klassiker.

Utöver de två släppen på DC Comics fick också Art Spiegelmans "Maus" stort genomslag. Den skildrar pappa Spiegelmans liv som polsk jude i Europa på 1940-talet och började ges ut redan 1980. Dock var det med den samlade utgåvan 1986 som serien fick sitt genomslag.

"Maus" nominerades samma år till National Book Critics Award och är fortfarande den enda serietidning som vunnit ett Pulitzerpris.

– De tre serierna visade att serietidningarna är ett eget medium, inte en sämre version av en bok eller en film, säger Fabian Nordlander.

Mer läsning

Annons