Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barocka originalklanger på Residenset

Annons
Barocka originalklanger på Residenset

Konsert

Barockensemblen Narratio

Residenset lördag.

Säsongens första Musik på residenset bjöd på barockklanger med den ovanliga sättningen blockflöjt, gamba och luta. Under en timme fick en stor publik lyssna till musik med en spännvidd från det tidiga sextonhundratalet till barocktidens slut omkring 1750.

Trion Narratio, som består av Mattias Fabian, blockflöjt, Leif Henriksson, viola da gamba och Peter Söderberg, renässansluta och teorb, har varit medlemmar i en rad olika konstellationer som specialiserat sig på äldre musik. Trion har träffats i olika musikaliska sammanhang och som ensemblen Narratio har man verkat ett par år.

Sedan några decennier tillbaka har intresset ökat för äldre utförandepraxis med äldre stämningar samt på originalinstrument eller originalliknande instrument. De tre medlemmarna i Narratio använder nytillverkade instrument tillverkade från äldre förebilder.

- Man skulle ha köpt en äldre gamba när man började spela. Då var de billiga. Idag är de samlarinstrument, berättar Leif Henrikson.

- Det är framför allt stråkinstrument som finns bevarade. I stort sett alla gamla lutor har försvunnit, säger Peter Söderberg.

Under konsertens gång betydde valen av originalklanger att publiken tvingades vänta under talrika stämningar. De sensträngade lutorna ändrade stämningen på grund av luftfuktigheten.

- Och lutan ändrade sig faktiskt inte så mycket idag eftersom dörrarna var öppna, säger lutenisten Peter Söderberg, som visade prov på sin skicklighet i en svit av lutvirtuosen Hieronymus Kapsberger.

Trion inledde med en triosonat av Georg Philipp Telemann, konsertens yngsta verk, komponerat runt 1750. Kapsbergers svit för luta, komponerat i början av 1600-talet, tillkom när renässansen fortfarande var en modern stil i Norden.

- Man måste komma ihåg att det var Italien som drev på utvecklingen. När Telemann verkade hade Italien nya ideal, säger Leif Henrikson.

Den nyare musiken gjorde att man föredrog nyare instrument. Narratios instrumentarium skulle ha ansetts lätt passé när residenset invigdes 1791. Gamban var i princip utkonkurrerad av cellon i början av seklet. Lutan och teorben omnämns knappt efter år 1800. Den snabba omställningen har inneburit att värdefull kunskap om musiken försvunnit, och en stor del av arbetet handlar om att försöka återskapa klangidealet.

- Det innebär ju en hel del forskning. Men det är jätteroligt, menar Leif Henrikson.

- Franz Br¸ggen har sagt att vi kan återskapa barockens klanger till sextio procent. Resten måste bli gissningar, säger Mattias Fabian.

Förutom Telemann framfördes framför allt italiensk tidig barockmusik och fransk högbarock, bland annat av Marin Marais, som blivit något av en favorit bland barockinterpreter under det sista decenniet.

Åke Dahlbäck

Fotnot: Det blir ytterligare en konsert i Residenset under terminen. Den 1 juni inviger pianisten Johan Fröst residensets flygel.

Mer läsning

Annons