Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Áillos och känslornas språk

/
  • För Áillos är det omöjligt att prata om och beskriva joik. Joik är något man gör.– När man joikar tänker man inte på takten, att det är trefjärdedelstakt eller vad det nu kan vara, utan man känner den. Och att kombinera den med den moderna musiken är fascinerande.

Áillos har kommit till intervjun som han är. Och det dröjer inte många minuter, sittandes på kuddar på golvet på Earthheart danscenter i Näsåker innan hans själsmusik kommer fram. När inte orden räcker till börjar han joika.
– Joiken är lika viktig som mitt språk, det är mitt själsspråk.

Annons

En varm och impulsiv person möter oss. Ingor Ánte Áilo Gaup, artistnamn Áillos, är uppvuxen i en renskötarfamilj i Kautokeino i Nordnorge. På söndagens midvinterfest i Näsåker var han joikande historieberättare. När han först stötte på joiken i ungdomen fascinerade den honom. Han lärde sig rytmen, musiken och den blandade takten däri. Under intervjun ställer han sig upp och dansar och stampar fötterna i golvet.

– Det är ett eget språk. Jag joikar dig, från hjärta till hjärta, det är en känsla som saknar plats för om och eller. Jag brukar kalla det för känslornas språk. Man kan inte säga allt med språket, man dansar och sjunger.

Áillos experimenterar med traditionell samisk musik och blandar den med andra stilarter. Han kombinerar sina egna kompositioner med traditioner från bland annat Afrika, Indien och Kanada. När han spelar med andra musiker som tar joiken på allvar blir de medkompositörer. Gemenskapen är viktig. Han tycker att kunskaper från de tidiga primärnäringarna borde tas med i skolundervisningen.

– Mitt hopp är att alla kulturer ska få utveckla sin egenart, det gör de genom att samarbeta. Vi är inte födda ensamma. Om vi lär oss av varandra med respekt och öppet hjärta har vi större chans att klara oss.

Han berättar att den samiska kulturen är mycket mer än midnattsol, renar och lax.

– Då glömmer man resten, jordbruket, professorerna och flygkaptenerna. Att det är inbakat i den moderna världen, även om rendriften är en viktig kulturbärare. Jag har lärt mig musik och musikteknik från urban kultur. Musikforskare har sagt att joik är den mest genuina konstform som överlevt. Till skillnad från annan folkmusik har den behållit sin genuinitet.

Áillos startade det första samiska rockbandet, var med och grundade den Samiska nationalteatern Beaivvás och är skådespelare på heltid. Han brukar hålla kurser i joik och försöker svara på frågor som: Varför joikar man? Varför är det en säregen konstform?

– När du kan ett språk är du musikalisk. För att uppfatta ljudkonstruktioner måste du vara musikalisk. Det är mycket musik i språk. Det behöver inte vara så allvarligt och det behöver inte låta rätt.

Den som går en joikkurs hos honom får vara sig själv och alla har sina egenheter. Sin egen speciella uttrycksform.

– När popstjärnor slår igenom gör de inte det för att producenten tycker att de låter som alla andra. Din stämma är unik, säger jag till alla. Alla är unika. Men att få dem att fungera tillsammans är det svåra. Då blir de blyga, för det är så personligt.

För att exemplifiera spelar han trumma på golvet och joikar.

– Att trumma är enkelt, men när man joikar är det personen som kommer fram. De som går joikkurs hos mig blir mer öppna.

Mer läsning

Annons