Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Abramovic offrar allt för konsten

I sommar är det 50 år sedan kulturrevolutionen inleddes i Kina. Vi tar tillbaka begreppet genom att uppmärksamma personer och verk som av egen kraft stöpt om och förändrat. I den femte delen möter vi performancekonstnären Marina Abramovic.

Annons

En kväll 1974 möts besökarna på galleriet Studio Morra i Neapel av ett bord där 72 föremål har placerats ut. En bit bröd, vindruvor och en ros. Där finns också en revolver.

Mitt på golvet i lokalen står Marina Abramovic. Via en lapp låter hon meddela att alla, med hjälp av föremålen, är välkomna att göra vad de vill med henne. Hon tar fullt ansvar.

Efter sex timmar är performanceverket "Rhythm 0" över. Då har hon utsatts för flera sexuella övergrepp, blivit skuren med rakblad, berövats sina kläder och fått den laddade pistolen tryckt mot huvudet.

Marina Abraomvic, till höger, och en besökare på MoMa under hennes utställningen

Alla flyr

När hon kliver ur rollen som passivt objekt och börjar gå mot publiken flyr alla. Ingen vågar möta henne när hon återigen är en individ.

Den kvinnliga kroppen, smärta och uthållighet som balanserar på gränsen till det patologiska är avgörande beståndsdelar i Marina Abramovics konst. Hon har gått 250 mil på Kinesiska muren och förgiftat sig med antidepressiv medicin. Vid flera tillfällen har hon varit nära döden.

Utställningen "The artist is present" på Museum of Modern Art i New York 2010 innebar hennes stora genombrott. Då satt hon orörlig på en stol i 736 timmar och 30 minuter.

Få har i bokstavlig mening lidit mer för sitt skapande. Knappast någon har haft större betydelse för att lyfta performancekonsten och introducera den för en publik som aldrig ens sneglat åt en kultursida.

Jättelik stol

Ett av hennes verk, en jättelik stol försedd med djurhorn, finns på Wanås Konst i Skåne. Marika Wachtmeister är tidigare chef för skulpturparken och hade ett nära samarbete med konstnären när projektet tog form.

Wachtmeister som i dag umgås regelbundet med Abramovic är fullkomligt förbluffad över hur mycket hon är beredd att ge av sig själv.

– Hon sätter hela sig på spel i sin konst, säger Marika Wachtmeister.'

FAKTA: MARINA ABRAMOVIC

Född: 1946 i Belgrad i det forna Jugoslavien. Numer är hon baserad i New York.

Bakgrund: Abramovic misshandlades regelbundet av sin mamma som tillämpade militär disciplin i hemmet. Efter att ha studerat konst uppförde hon sitt första perfomanceverk "Rhythm 10" 1973.

Karriär: Flera av hennes tidiga performanceverk som ofta var mycket självutlämnande och smärtsamma för Abramovic benämns i dag som klassiska. Under framförandet av "Rhythm 5" 1974 som involverade en stor brinnande stjärna av trä förlorade hon medvetandet och var nära döden. Det stora publika genombrottet kom emellertid först 2010 med utställningen "The artist is present" på Museum of Modern Art i New York som lockade närmare en miljon besökare. En bidragande orsak till hennes genomslag på senare år är hennes samarbeten med artister som Jay Z och Lady Gaga.

Aktuell: I februari 2017 kommer Marina Abramovic till Moderna Museet i Stockholm med en stor retrospektiv utställning.

Mer läsning

Annons