Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Äntligen kommer nya testregler

Annons

Hur kan det komma sig att samma bil, Audis supermiljöbil A3 e-tron, har fem mils räckvidd på ren el i Europa, men i USA bara 2,7 mil?

Förklaringen är att de amerikanska körtesterna är mycket tuffare än de europeiska, skriver Dagens Nyheter.

De flesta bilägarna har för länge sedan gett upp riktigheten i siffrorna som anger bränsleförbrukning. Jag brukar ange vad testbilen har dragit efter en vecka. Det kan handla om upp till 40 procent mer i bränsleförbrukning än vad bilmärket anger.

Under åren har flera bilägare hört av sig till mig;

– Varför drar min bil mer än vad som stod i broschyrer när jag köpte den?

När jag bollar vidare frågan till bilbranschen, blir svaret:

– Så gör alla tillverkare med sina körtester.

På senare tid har jag kört flera elbilar med hybridteknik och möjlighet att ladda batteriet i motorvärmaruttaget. En bränslemotor ser till att man alltid kommer hem utan räckviddsångest. De kallas supermiljöbilar och premieras med 20 000 kronor i statlig subvention.

Men det visar sig att räckvidden bara når drygt hälften av det värde som biltillverkaren uppger i sin marknadsföring.

Skillnaderna är också stora för vanliga bilar som går på diesel eller bensin.

Enligt den gröna transportorganisationen T&E i Bryssel, som medverkade till att avslöja Volkswagens dieselmanipulationer, har skillnaderna mellan angiven och verklig förbrukning ökat från år till år. Från cirka 10 procent år 2000 till i dag 40 procent.

Inom EU finns en körcykel som används för att certifiera nya bilar. Biltillverkarna utför själva testerna och regelverket är uppenbarligen tänjbart. De bilar som tas ut för prov prepareras med särskilda oljor, extra pumpade däck, igentejpade dörrspringor och de tillåts köras med luftkonditioneringen avslagen.

Särskilt gynnas hybrider och laddhybrider eftersom förbränningsmotorn sällan går i gång under de alltför snälla körpassen.

Nu kommer äntligen beskedet att de föråldrade körproven inom EU ska göras om.

Från hösten 2017 kommer nya tuffare regler. Och det är inte en dag för sent.

■■ Äntligen! Nu finns Allehandas nya app ute. Ladda ner den till Iphone eller Android.

Läs mer:

Krönika "Rimmar dåligt med Nollvisionen"

Krönika "Inför gemensamma testprogram"

Krönika "Alla vill var bäst i Seoul"