Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritiker: Skolras regeringens fel

Annons

Att Sverige dalar i OECD-ländernas skolmätning Pisa beror på att skolpolitiken inte fungerar, anser kritiker till vänster.

Mycket snack men lite verkstad, säger S-ledaren Stefan Löfven. Har vi en allt sämre kunskapsutveckling i svenska skolan så kommer det att ge resultat 10, 15 år framåt. Då kommer vi att få svårare att hävda oss i en global konkurrensutsatt världsekonomi. Det är allvarligt, säger Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi på KTH och vd på Entreprenörskapsforum.

Å andra sidan finns det en annan OECD-mätning som visar på motsatt utveckling, nämligen den som mäter kompetensen när man träder in i arbetslivet. Där är Sverige fyra från toppen.

Det är lite av ett mysterium.

Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven anser att Pisa-rapporten är mycket allvarlig.

Det här är en nationell kris. Sverige kommer inte på sikt att klara den globala konkurrensen, säger Löfven och kräver nationell samling. Vi håller på att förlora något i Sverige, som vi med rätta varit stolta över. Jag är genuint orolig, säger han.

Orsaken till problemen är regeringens brist på prioriteringar, enligt Löfven.

Oavsett vad det handlar om är svaret alltid sänkta skatter. Det har varit mycket snack men lite verkstad, säger han.

Löfven kritiserar också att regeringen varit ointresserad av vad forskningen säger. Men ändå är det inte utbildningsministern han riktar in kritiken på:

Mitt problem är inte Jan Björklund, det är regeringschefen Fredrik Reinfeldt. Är han nöjd? Tycker han att det här är ett bra resultat?

Partiet skolpolitiske talesman Ibrahim Baylan kommenterade Jan Björklunds påstående att det handlar om decenniers tillbakagång:

Så sent som 2003 tillhörde Sverige toppen i OECD i läsförståelse.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin:

Jag är uppriktigt sagt ledsen och arg. Nu får barnen betala för en skolpolitik som inte ger lärarna tillräckligt tid för att göra sitt jobb.

Han kritiserar regeringen för kortsiktiga skolpolitiska utspel och alltför mycket kontroll och styrning av lärarnas arbete, vilket lett till att lärarnas pappersarbete enligt Fridolin ökat kraftigt. Miljöpartiet vill också satsa mer resurser för att öka antalet lärare och annan skolpersonal.

Fridolin hoppas att Pisa-rapporten leder till en "Pisa-chock" för Sverige som leder till en ny skolpolitik.

Louise Ankarcrona, grundare av och ordförande för Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor som driver tre gymnasier och ett högstadium, tycker att resultatet av Pisa-studien är bekymmersamt och allvarligt. Men samtidigt, framhåller hon, är undersökningen ett trubbigt instrument.

Ingen har kunnat visa att Pisa-resultaten samvarierar med ett lands framtida välstånd.

Hon pekar på att det finns studier som tyder på motsatsen. Enligt FN:s globala innovationsindex 2013 är det definitivt inte de framgångsrika Pisa-länderna som toppar. Korea ligger till exempel bara på 18:e plats, medan Sverige är tvåa efter Schweiz.

Vi kommer helt enkelt tappa det kreativa försteget om vi fokuserar för mycket på Pisa, säger hon.

Mer läsning

Annons