Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Umeå jazzfestival startade i Kramfors

Annons
Umeå jazzfestival startade i Kramfors

Musikprofilen Stieg Dyrén var i början av 1950-talet med om att starta en jazzmusikfestival i Kramfors. Festivalen kom sedan att flyttas till Umeå där den blivit en av landets största och viktigaste jazzevenemang.

1950 startade Stieg Dyrén Stieg Ellerz orkester. Han hade då återvänt till Ådalen efter några år som regementsmusiker i Nyköping och Sollefteå. Han hade lockats tillbaka med ett erbjudande om en musiklärartjänst i Kramfors, Bollsta och Väja. Han blev senare rektor för musikskolan i Kramfors kommun.

Med sin orkester fick han möjlighet att vidareutveckla sitt jazzintresse.

I Ådalen fanns det vid den tiden ett stort antal dansorkestrar. Via en gemensam orkesterförmedling kunde de cirka 30 orkestrar som fanns få engagemang. Speltillfällena var många. Folkets hus-föreningar och idrottsföreningar i alla byar och samhällen ordnade dans regelbundet.

- Det kom alltid mycket folk och det fanns därför arbetstillfällen för alla orkestrarna, berättar Stieg Dyrén.

Den för musiker gynnsamma situationen var väl densamma på 1940-talet. Men det var på 1950-talet den jazzinfluerade dansmusiken gjorde sitt intåg på allvar.

- 50-talet var den bästa tiden för det hände så mycket då. Världsartister som Count Basie och Quincy Jones uppträdde i Kramforsparken. Det gjorde i sin tur att alla amatörmusiker blev influerade och förkovrade sig. På så sätt blev kvaliteten hela tiden högre.

Det var i denna jordmån som fröet såddes till det som kom att utveckla sig till Norrländska Jazzfestivalen i Kramfors. Även om Kramfors Folkets Park redan var en musikmetropol ville nytillträdde chefen Klas Lindqvist förnya verksamheten och därmed öka publiktillströmningen. Med en tävling kunde dessutom jazzmusiken populariseras ytterligare.

Orkestrar från hela Norrland fick sedan på olika sätt kvalificera sig till tävlingen i Kramfors. Huvudarrangör för festivalen/tävlingen var Musikerförbundet.

- Jag kom ihåg att Nya Norrland involverades. Via tidningen kunde människor i vårt område rösta fram vilka orkestrar man ville ha med.

Stieg Dyréns egen orkester deltog tre gånger. Varje gång hamnade man på silverplats.

- Festivalen blev ett mål att sikta på och gjorde att vi peppades att träna mycket. Därför blev det mer och mer avancerat och högre klass på musiken.

Festivalen arrangerades cirka tio år. De första åren växte den hela tiden i omfattning. 1960 var ett av de år Stieg Ellerz var med i festivalen som gick av stapeln på tre scener.

- På lördagen kom 7 500 för att lyssna medan publiksiffran på söndagen uppgick till 3 500 personer.

Lasse Lystedts orkester från Umeå deltog också tre år, sista gången 1962. Då hade festivalen i Kramfors passerat sin höjdpunkt. Något eller några år senare startade Lasse Lystedt Umeå jazzfestival. Därmed tog också Umeå så att säga över som anordnare av Norrlands största jazzfestival.

Under 1960-talets första hälft började också efterfrågan på jazzinfluerad dansmusik att avta. Därmed upplöstes flera av de orkestrar som fått folk att dansa på Ådalens dansbanor. Stieg Ellerz hade dessutom varit husband under sju år vid arrangemanget Kul i Parken.

- Jag slutade i bandet 1963. Jag spelade sedan i andra band men slutade helt att turnera 1965.

Men musiken fortsatte ändå att vara det centrala i Stieg Dyréns liv. Både som rektor för musikskolan, som pedagog och som aktiv musiker. 1969 plockade han ihop stommen till Kramfors Storband. Först 1993 lämnade han över ansvaret för storbandet. Sedan två år tillbaka spelar han andra trombonstämman i Sollefteå Storband.

sten engblom

0612-77 17 63

sten.engblom@tidningen.to
Annons