Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabba lotsbåtar skapar jobb

/
  • Så här ser de lotsbåtar som nu levereras till Tyskland ut.
  • Det ovanliga med de nya lotsbåtarna är förmågan att resa sig om de vid hårt väder skulle hamna upp och ned. Detta kallas på fackspråk för self-rightening.
  • Det ovanliga med de nya lotsbåtarna är förmågan att resa sig om de vid hårt väder skulle hamna upp och ned. Detta kallas på fackspråk för self-rightening.

Det går bra för Dockstavarvet.

Den tyska regeringens order på sex snabbgående lotsbåtar gör att man nu har fullt upp för resten av året.

Och redan nu är den första båten i serien i tjänst i Kiel.

Annons

Båtarna ska användas vid lotsuppdrag i inloppen till Travemünde och Kiel. Det första exemplaret i serien levererades i december 2010 och i slutet av april är ytterligare två båtar klara för leverans. I samband med det får varvet besök av en grupp representanter för de tyska köparna.

– Det ovanliga med de nya lotsbåtarna är förmågan att räta upp sig om de under extremt väder skulle kantra. Detta kallas på fackspråk för self-rightening. Det är första gången vi bygger båtar med denna förmåga. Alla våra tekniska lösningar baseras på mycket lång erfarenhet av att bygga denna typ av mycket specialiserade båttyper, säger varvets kvalitetschef, Håkan Domeij.

– Vi är stolta över att vi klarat av att uppfylla de omfattande tekniska kraven, konstaterar varvets styrelseordförande K-A Sundin. Leveranserna av lotsbåtarna till Tyskland innebär att vi tillsammans med övriga order har full sysselsättning för våra 50 anställda under hela 2011.

Vid beställningen har man, enligt varvet, fokuserat på säkerhet, manöveregenskaper vid bordning av fartyg, bra arbetsmiljö och god bränsleekonomi, samt lång livslängd med låga underhållskostnader. De här lotsbåtarna ska ersätta sex båtar som byggdes i Norge omkring 1980.

Mer läsning

Annons