Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På vandring i vårt världsarv Höga Kusten

/

Vartannat år träffas ASP-net skolor till en nätverkskonferens. ASP-net = Associated Schools Project Network, är UNESCOs skolnätverk.

Annons

Syftet med skolnätverket går ut på att skapa förståelse mellan människor I olika länder, lära sig av varandra, bygga broar för fred, rättvisa och internationell förståelse. Skolsamarbetet ska regionalt, nationellt och internationellt; • Stärka den internationella dimensionen i undervisningen • Inspirera till kontakt och samarbete • Bidra till utveckling av undervisningsmetoder, innehåll och material.

Ett världsarv är ett fönster mot historien och världen. Då dagens unga är morgondagens medborgare, politiker och beslutsfattare är det viktigt att de redan i skolan får en djup känsla för vad världsarvet är (hela mänsklighetens arv). Att förvalta ett världsarv är att värna om en demokratisk värld, en värld i fred, frihet, samförstånd och utveckling.

Då Höga Kustnen/Kvarkens skärgård fått världsarvsstatus har vi tilldelats ett förtroende av FN-organet UNESCO att föra världsarvstanken vidare till framtida generationer. Världsarvstanken ska rotas hos barnen redan i skolan.

Grämesta skolan i Kramfors kommun ingår i ASP-nets skolnätverk och är en världsarvsskola. Vi antog stafettpinnen från Birka/Hovgården och Drottningholm 2012 att försöka ordna en nätverksträff 2014 och nu var tiden kommen att visa upp vårt vackra världsarv.

Under tre dagar har 30 pedagoger och rektorer från världsarvsskolor i Sverige besökt vårt världsarv. Det har varit världsarvs- representanter från Laponia, Gammelstad, Hälsingegårdar, Karlskrona, Öland, Kvarken och så vårt eget Höga Kusten. Intensiva dagar med besök runt i bland annat Höga kusten, Mannaminne, Barsta, Norrfällsviken, Ulvön, Skulebergets topp och Naturum. De har fått smaka på övningar kring landhöjningen, tidslinjen, höga och låga kusten, hällristningar och rösen.

Arbetssättet går ut på att ge eleverna ett ”uppdrag”, reflektera i grupp, hämta mer information/kunskap, kreativt illustrera uppgiften och sedan redovisa för övriga kamrater. Det gäller att väcka elevernas nyfikenhet till fortsatt lärande.

Tillsammans har vi delgett varandra erfarenheter om världsarvspedagogik, inspirerat och gett tips och stöd i kommande undervisning med eleverna. Att arbeta med världsarvet som tema i skolan är viktigt, roligt och användbart i alla skolämnen och på alla stadier.

Trötta men supernöjda deltagare tackade oss för fantastiska givande, lärorika, intressanta och trevliga dagar.

Susul Olsson

världsarvet Höga Kusten/Kvarkens skärgård

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel
Annons