Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konduktören på Norrtåg hotade slänga av mig från tåget – trots att jag betalat biljetten

Annons

Tummen ner för Norrtåg och deras konduktör på sträckan Umeå-Sundsvall som häromdagen tvingade mig att lösa ny biljett trots att jag visade upp bevis på att biljetten redan var betald.

När jag köpte periodkort på sträckan fick jag upplysningen att det bara är att fylla på för nästa månad genom Din turs hemsida. Sagt och gjort fyllde jag på periodkortet när perioden gick ut, men konduktören kunde inte läsa av giltig period på kortet.

Från telefonen kunde jag visa att perioden var betald och giltig, kopplad till numret på kortet, och kortet hade jag i handen med motsvarande nummer. Ändå hotade konduktören med att slänga av mig från tåget om jag inte löste biljett för enskild resa.

Till saken hör också att enskild resa kostar 500 kr, medan periodkortet kostar 3000 kr för en månad, alltså stal konduktören motsvarande fem resdagar genom att tvinga betalning från denna enda resa bara för att hans kortläsare inte gav rätt svar. Mycket dålig upplevelse av Norrtåg som operatör!

Besviken tågpendlare

SVAR DIREKT:

Vi förstår att du är besviken. Men faktum är att tågvärden på Norrtåg har agerat utifrån de bestämmelser som ligger till grund.

Periodkortet är en produkt från Din tur, och är ett giltigt färdmedel ombord på Norrtåg. När någon köper ett periodkort på Din turs webbplats står det att läsa följande: "En laddning via webbshopen kan ta upp till 24 timmar innan den finns tillgänglig i biljettmaskinen och redo att föras över till reskortet".

Vi som arbetar ombord på Norrtåg kan inte sälja periodkort, endast visera det. Det är resenärens ansvar att ladda kortet, antingen på bussen eller webben. Om periodkortet fylls på via webben tar det, precis som Din tur skriver, upp till 24 timmar innan kortet laddas. Den som vill resa innan dess behöver ett annat giltigt färdbevis som vi kan visera.

Det bästa vore förstås om kortet laddades direkt då du betalar via webben, och det är något jobbar för tillsammans med Din tur.

Det kan vara bra att veta att det inte dras någon resa från kortet förrän du gör din första resa. Ett tips är att ladda kortet några dagar innan du väljer att åka med det första gången. Det är kanske en klen tröst just nu, men ett sätt att slippa obehagliga överraskningar i framtiden.

Med vänliga hälsningar

Maria Bäckström, chef kundmöte Tågkompaniet

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons