Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunernas svar på läsarnas ilska mot snöröjningen: "Det är överlägset det vi får mest kritik för"

Åsikterna är många och heta om vinterns snöröjning i länets kommuner.
Men vad gäller egentligen för plogkanterna – och måste trottoarerna vara plogade?
Här ger enhetscheferna Mikael Aronsson i Sollefteå kommun och Peter Zakrisson i Örnsköldsvik svar.

Läsaren Börje i Sollefteå tycker att inte bara snöröjningen är dålig, utan även bemötandet från kommunen.

Börje: Dålig snöbekämpning samt otrevliga svar från ansvariga i Sollefteå kommun. Man blir otrevligt bemött om man ringer till ansvariga.

– Det är tråkigt att du tycker så. Det kan vara så att man kanske inte får det svar som man vill ha. Men det är inte samma sak som att vara otrevlig. Vi har till exempel inte möjlighet att öppna infarten vid plogning, utan det är fastighetsägarens ansvar, säger Mikael Aronsson, enhetschef på gatu- och parkavdelningen i Sollefteå kommun.

– Man ringer ofta in och vill ha plogkanten öppnad och är ofta väldigt arg. Och så får man inte det svaret man vill ha.

Är plogkanter det ni får mest frågor om och mest kritik för?

– Ja det är överlägset det vi får mest kritik för. Efter varje plogning så går telefonen varm i två dagar.

Men går det att göra på annat sätt så att man undviker plogkanter, att vinkla bladet till exempel?

– Ja teoretiskt sett så kan man göra på annat sätt. Men det rimliga för oss är att göra likadant överallt, att ha bladet på diagonalen. Vi kan inte vinkla om bladet för varenda infart, det är runt 2 000 infarter i Sollefteå kommun så det skulle ta tid och det skulle innebära att andra blir lidande och att plogningen drar ut på tiden. Vi vill ju bli klara också. Och vi måste vara konsekventa över hela kommunen, säger Mikael Aronsson.

Får förarna mycket kritik när de är ute och kör?

– Det är olika. I vissa områden har man plogat likadant i 30 år, där vet man förutsättningarna.

– Men generellt sätt så är det svårt att bemöta en felanmälan till exempel när förarna gör som de ska.

Läsaren Kalle har en åsikt om hur maskinförarna plogar.

Kalle: Även i Sollefteå är det skandal. Maskinförare som inte är tillräckligt kunniga och hyvling som är under all kritik.

– Det är svårt att bemöta. Men det jag kan säga är att vi har länets bästa plogbils- och traktorförare, överlägset de bästa. De är väldigt kunniga och rutinerade, säger Mikael Aronsson.

Stefan i Sollefteå tycker att kommunen glömmer ploga trottoarerna.

Stefan: Kommunen struntar helt i att skotta trottoarerna Skandal!

– Trottoarerna i villaområdena används som snöupplag på vintern, då behöver fastighetsägaren inte underhålla trottoarerna på vintern till skillnad om vi inte har snöupplag där. Gatuutrymmet blir mindre. Ibland kan ena sidan vara plogad, att gå på båda sidor brukar inte vara möjligt. Gång- och cykelvägar är prioriterade. Generellt sätt används snöupplag bara i villaområden, säger Mikael Aronsson.

Läsaren Gogge tycker att även trottoarerna i Örnsköldsvik sköts dåligt.

Gogge: Hur klarar sig gamla när dem måste ut och gå i detta väder? Jag har nog problem att gå till och från jobbet, för när dem har väl har plogat så körs all snö upp på trottoarerna. Där får det ligga kvar några dagar innan det tas bort. Vart är det tänkt att man ska gå, mitt i vägen ?

Och när man väl plogar trottoarerna så har man väntat så länge så man måste ut med hyvel och då blankslipar dem underlaget. Så när det kommer lite snö sedan så är det omöjligt att se isfläckarna och det brukar vara svårt att stå på benen. Kan tänka mig att Ö-viks sjukhus får in många äldre med benbrott i år...

Precis som i Sollefteå så används trottoarerna vintertid som snöuppslag. Men vi försöker gå in när det blir möjligt att slunga på trottoarerna, att koppla på en snöslunga på en lastmaskin. Men svaret är att man får gå längs med kanten när inga trottoarer finns. Gång- och cykelvägar används inte som snöuppslag. Där försöker man i stället bredda så gott det går. Och trottoarer ute längs med vägar går alltid före bostadsvägar, säger Peter Zakrisson, enhetschef på trafik- och parkavdelningen i Örnsköldsvik.

Tommy i Örnsköldsvik har skickat in den här bilden ovan och skriver så här:

Tommy: Så här ser det ut på Handikapparkering i Örnsköldsvik mitt inne i stan och så har det sett ut ganska länge. Ifjol var det ännu värre på denna parkering då fyllde de denna parkering med stora snöhögar så det var omöjligt parkera under vissa perioder. Skandal Örnsköldsvik kommun

Inför den här vintern så skedde en förändring gällande den här platsen. Större delen av parkeringen arrenderas numera av en bilfirma. Tyvärr har de här tre platserna missats, två vanliga och en handikapp, när plogkartan gjordes om. Men det här ska nu vara åtgärdat och ska fungera bättre i framtiden, säger Peter Zakrisson.

P: Kör ofta Målevägen och Åsvägen i Ö-vik både privat och i jobbet, alltid bedrövlig, folk kör 20-30 men får kast hela tiden! Bara en tidsfråga innan det smäller, fruktansvärt spårigt eller moddigt! Nä se till att ploga i tid och ner med underbettet som användes för (Ps har en fru som har diskbråck och whiplash efter en krock pga av spårig väg önskar ingen detsamma) Ps man kan inte köra hur sakta som helst!

– Åsvägen/Målevägen tillhör de prioriterade vägarna. Åsvägen hyvlades under tisdagen och torsdagen, men problemet var att komma ner i vägbanen tillräckligt då det var så hård is, säger Peter Zakrisson, enhetschef på trafik- och parkavdelningen i Örnsköldsvik.

– När det gäller underbett, ett slags hyvelstål under lastbilen som gör hyvlingen mer effektiv, så har inget krav på det i nuvarande upphandling. Men det är något vi kommer titta på framöver om vi kan ha med.

Vad är den vanligaste kritiken ni får?

– Att vägarna är spåriga och att vi är ute för sent, säger Peter Zakrisson.

Men om vägarna är spåriga och hunnit frysa till is, är man inte ute för sent då?

– Det är ofta hårt trafikerade vägar det gäller och vägarna packas fort med snö och is, samtidigt har vi haft otur att snön följts av regn och fryser på snabbt. Det har varit väldigt växlande väder den här säsongen.

Men ska man inte vara beredd på det också, och följa väderleksrapporterna?

– Vi följer väderleksrapporterna hela tiden. Men det är inte alltid vi får exakta svar, rapporterna kan säga att det snöar men så börjar det regna ändå.

– Sedan är det 80 mil i Ö-viks kommun som vi ansvarar för, och två mil med gång- och cykelbanor. Det är stora områden vi talar om. Varje plogsväng tar tio timmar och ligger man då sent på listan så kan det upplevas som att det tar lång tid. Det tar tid att gå igenom ett område och vi har de resurser vi har, säger Peter Zakrisson.

Han poängterar att de har hyvlar ute "hela tiden" och man jobbar, dag, kväll och natt. Och nu kommer dessutom ytterligare en hyvel till kommunen. På måndag blir två hyvlar tre i kommunen.

– Vi har fått förstärkning av en hyvel som kommer hela vägen från Jokkmokk. Det är jättedåligt väglag på många vägar så behovet är stort. Det här kommer definitivt göra skillnad.

Var med och tyck till om snöröjningen du också här