Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen får skarp kritik för usel medling

/
  • Staffan Sehlin, kriminolog och polis vid länskriminalen, är mycket kritisk mot kommunen och dess agerande när det gäller medling.

Från Sverigeledande till botten. Ungefär så sammanfattar Staffan Sehlin kommunens jobb med medling.

– När kommunen tog bort medlingstjänsten från polishuset raserades allt, säger han.

Annons

Staffan Sehlin är kriminolog och polis vid länskriminalen och var med för snart 15 år sedan när en medlingsorganisation byggdes upp. På den tiden var Örnsköldsvik en föregångskommun och följden blev en modell, som fick spridning på flera håll i landet.

Mycket har dock hänt sedan dess och Staffan Sehlin, som även forskat inom området vid Umeå universitet, hymlar inte om att han är skarpt kritisk till hur kommunen har agerat.

– Min personliga uppfattning är att allt bottnar i en mellanchef på kommunen, som för ett par år sedan såg till att allt raserades, säger han och tillägger att från att ha haft fler än 100 medlingar på ett år, handlade det i fjol om bara en medling i kommunen.

Staffan Sehlin medger att han är väldigt kritisk och att det i slutänden beror på att det blev en totalkollaps av en väl fungerande verksamhet.

– Den person som skötte medlingarna från kommunens sida, och som hade sin arbetsplats i polishuset, valde att avsluta sin tjänst efter att verksamheten var på väg att raseras efter flytten från polishuset. Det var den personen som kunde verksamheten bäst, säger han.

Han säger också att det är märkligt, eftersom medling handlar om en lagstadgad skyldighet för kommunerna.

– Vi var föregångare och modellkommun i Örnsköldsvik. Vi fick pengar från Brå och ingick i ett försöksprojekt – och vi lyckades verkligen skapa något bra, både för den som har gjort ett brott, men även för brottsoffret.

– Det handlar även om samhällsekonomin. Kan man bara få tre, fyra personer på rätt köl, så är det värt alla ansträngningar, säger han.

Staffan Sehlin säger att det är ren nonsens när kommuner försvarar sig med att gärningsmän inte vill ha medling. Enligt honom handlar det om prioritering och hur kommunen verkligen presenterar medlingsalternativet för gärningsmannen.

– Enligt min avhandling, som gäller Örnsköldsvik och Hudiksvall, är det bara ungefär 2 procent, som tackar nej till medling. Det gäller att fråga på rätt sätt och det handlar om att kommunerna försöker komma undan problemet, säger han.

Enligt Staffan Sehlin har många kommuner, inte bara i Örnsköldsvik, försummat lagen – som är viktig för alla inblandade parter.

– Medlingen ger möjlighet att prata och komma till ett avslut, och även få bort rädslan hos brottsoffret. Det är bra för alla, säger han och tillägger att kommunen är ute och cyklar och de har inte den kunskap, som de borde ha när det gäller medling.

– Min uppfattning är att kommunen inte i tillräcklig utsträckning ville samarbeta med närpolisområdet när det gäller medlingsfrågorna, vilket är en förutsättning för en väl fungerande verksamhet. Kommunen ville själv bestämma och hade svårt att lyssna på oss andra, säger han.

Annons