Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KO tar strid mot teleförsäljning

Annons

Konsumentombudsmannen (KO) tar nu strid mot säljsamtal till mobiltelefoner.

Det ska vara en fredad zon med tanke på att vi lever med mobilen dygnet runt. Nu är det flera företag som börjar bryta mot detta, säger KO.

Under flera år har det ansetts som god marknadsföringssed att telefonförsäljare inte ringer till mobiltelefoner, förutsatt att abonnenterna inte godkänt detta. Men nyligen uppgav branschorganisationerna Kontakta och Swedma, som engagerar företag som sysslar med direktmarknadsföring och kundservice, att man ändrat sina etiska riktlinjer.

Ett bolag som enligt anmälningar till Konsumentverket redan börjat ringa säljsamtal till mobiltelefoner är Energibolaget i Sverige AB. KO kräver nu att Marknadsdomstolen förbjuder bolaget att göra detta. Förhoppningen är att en sådan dom sedan blir vägledande för hela branschen så att förbudet kvarstår.

Ett av de största konsumentproblemen de senaste åren har varit telefonförsäljningen. Vi och branschen har under flera år varit överens om att det ska vara förbjudet att ringa sälj- och marknadsföringssamtal till mobiltelefoner, säger konsumentombudsmannen (KO) Gunnar Larsson.

Om utvecklingen fortsätter ser han risken att människor kommer att bli störda av försäljare vid alla tidpunkter på dygnet och oavsett vad de håller på med - när man äter middag, kör bil eller precis ska somna.

Energibolaget i Sverige är ett av de bolag som fått flest anmälningar enligt Gunnar Larsson, och därför har man valt att driva det fallet.

Om KO skulle förlora tror Gunnar Larsson att hårdare lagstiftning väntar. Telefonförsäljning och konsumentskydd är redan uppe på den politiska agendan.

Mer läsning

Annons