Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kinesiskt Volvo väcker känslor

Annons

Volvo-ledningen skriver brev om främlingsfientlighet mot kineser. Facket skriver brev och försvarar sig.

KD-politiker varnar för kommunism och Metall-basen förklarar att han vill samverka med vilken vettig ägare som helst.

Soppan av synpunkter på Fords försäljning av Volvo Personvagnar nådde kokpunkten under fredagen och lördagen. Och kockar från alla håll rörde runt i grytan.

Zhejiang Geely Holding Group med entreprenören Li Shofu i spetsen är den budgivare som av Ford betecknas som favoriserad. Men åsikterna går kraftig i sär vad gäller lämpligheten med en eventuell kinesisk ägare.

Åtta tidigare toppchefer i Volvo lobbar hårt för att förmå Ford styra åt annat håll och förklarar i ett brev till Ford Motor Companys styrelseordförande Bill Ford Jr att Geely inte är lämplig som ägare till Volvo PV.

Bland brevskrivarna finns bland andra Sören Gyll och Gunnar L Johansson, båda tidigare vd och koncernchef för Volvo, skriver Dagens Industri.

I ett helt annat brev, riktat till de anställda, skriver Volvo PV:s vd Stephen Odell om attityden till det företag som kan bli Volvo PV:s nya ägare. Brevet, som även har författats av personaldirektören Björn Sällström, ska bland annat vara en reaktion på debatten kring Geely som förekommer bland de anslutna till ingenjörsfacket på Volvo PV.

Det är närmast främlingsfientliga undertoner, säger Björn Sällström till Göteborgs-Posten.

Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges ingenjörer på Volvo PV blir upprörd över kritiken och sätter sig å sin sida och författar ett brev till medlemmarna där han förklarar att det inte alls handlar om främlingsfientlighet utan att man eftersträvar öppenhet.

I sitt brev till medlemmarna förklarar han också att man skickat ett brev även till Chairman Li som på ett tydligt sätt klarlägger denna ståndpunkt.

Samtidigt hävdar några västsvenska kristdemokratiska politiker i en debattartikel i GP att "det är beklämmande hur vissa politiker, fackliga företrädare, medier och andra omfamnar kinesiska Geely som tänkbar köpare".

Enligt artikelförfattarna, fyra riksdagsledamöter samt ordföranden för KD i Västra Götaland, Per Landgren, är det inte Geely som i verkligheten köper Volvo, utan snarare kommunistpartiet och den kinesiska staten.

Metalls förbundsordförande Stefan Löfven har å sin sida inget emot kinesiska ägare.

Det finns inga garantier att en ny ägare, oavsett varifrån denne kommer, ska lösa alla Volvos eller Saabs problem, skriver han i en debattartikeln i Dagens Industri.

Vi ställer samma krav på varje presumtiv köpare och om det blir en kinesisk ägare vill vi etablera långsiktiga relationer, skriver han.