Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kineser vill köpa delar av Saab

Annons

Kinesiska BAIC har tecknat ett preliminärt avtal med General Motors om att köpa delar av Saab Automobile, uppger en källa för Wall Street Journal (WSJ).

Källan har, enligt WSJ, direkt kännedom om avtalet som ska ha undertecknats i Sverige under helgen.

Överenskommelsen kommer inom kort att offentliggöras, enligt WSJ:s källa. Förhandlingar om avtalets detaljer fortsätter under söndagen mellan GM och BAIC.

En av oklarheterna är huruvida BAIC kommer att överta rätten av använda varumärket Saab i Kina och på andra håll.

Avtalet mellan GM och BAIC uppges beröra verktyg och bilteknik för två av Saabs nuvarande modeller 9-3 och 9-5, inklusive motorer och växellådor. Saabtekniken ska enligt tidningen integreras i BAIC:s egna bilar.

Saab Automobiles informationschef Eric Geers är avvisande till uppgifterna från Wall Street Journal om att Saab-teknik sålts till BAIC.

Det är ingenting som är bekräftat, från Saab eller BAIC. Jag har ingen aning om vad det kommer ifrån, säger Eric Geers till TT.

Han vill inte kommentera tidningens uppgifter om ett pågående möte i helgen mellan General Motors och BAIC.

I dagsläget kan vi inte kommentera något som rör försäljningen av Saab, säger Geers.

Försäljningen av teknik till BAIC ska dok enligt en av TT:s källor främst ses som ett sätt att få in pengar till Saab Automobile.

Det är absolut ingen försäljning av Saab i delar, säger en källa med mycket god insyn till TT.

I september gick BAIC in som medfinansiär i Koenigsegg Groups planerade köp av Saab. I utbyte för sin medverkan skulle BAIC bland annat få köpa teknik från Saab. En av de modeller BAIC nu uppges ta över tekniken till är den gamla 9-5. För Saabs del ska den ersättas av en ny 9-5, som bland annat visats på bilmässan i Frankfurt.

Beijing Automotive (BAIC), Kinas femte största biltillverkare, har tidigare gjort klart att det inte är intresserat av att köpa Saab-fabriken i Trollhättan.

Med teknikutförsäljning bereder GM vägen för att avveckla Saabs huvudkontor och andra delar av det svenska bilföretaget. GM förhandlar med andra intresserade parallellt med BAIC.

Förra helgen kom uppgifter om att Saab styckats i flera bolag, något som Riksgälden krävt, och i höst har ett par nya bolag registrerats. Det möjliggör försäljning av varje del för sig.

Varken regeringen eller tjänstemannafacket Unionen på Saab Automobile vill kommentera ryktena om försäljningen.