Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kinas regering stöder Volvoköp

Annons

Regeringens fordonssamordnare Jöran Hägglund varnade i Kina för att Geelys köp av Volvo PV kanske inte var så nära som det kunde verka.

Nu har han träffat kinesiska regeringsföreträdare och kompletterar sin bild av affären.

De har ett starkt intresse av att det här ska bli bra, säger Hägglund om regeringsrepresentanterna efter att ha landat i Sverige igen efter Kinabesöket.

Utan klartecken från Kinas regering blir det ingen Volvoaffär.

Det finns helt klart ett stöd från den kinesiska regeringen i den här frågan och de har ett stort kunnande kring Geelys intentioner och affärsplaner, säger Hägglund.

Kunskap om detaljer

Han blev imponerad av regeringsrepresentanternas detaljkunskaper.

De verkade också helt på det klara med att om det här ska bli bra så måste Volvo fortsätta både med produktion och forskning och utveckling i Sverige.

Volvo är det enda större bilföretag som kinesisk bilindustri är intresserat av att köpa just nu. Affären med amerikanska Hummer är inte i samma klass och från kinesisk sida har erfarenheterna av gamla affärer, främst köpen av koreanska Ssangyong och brittiska Rover, inte varit så positiva.

Det förklarar förmodligen mycket av detaljintresset för Volvo från kinesisk sida.

Hägglund betonade i samtalen också fördelarna med den svenska modellen i arbetslivet.

Vi lyfte fram den modellen med nära facklig samverkan och vilken styrka det ger jämfört med situationen i andra länder, genom att arbetstagarna är informerade och att de är införstådda med arbetsplan och utveckling.

Intresserade av teknik

Hägglund träffade även företrädare för BAIC, som köpt hem tillverkningen av gamla Saab 9-5 till Kina och som var mycket nöjda med sina svenska kontakter.

Där finns ett stort intresse att kunna utveckla samarbetet till exempel med svenska underleverantörer, säger Hägglund.

Inte som tillverkare av billiga bildelar utan snarare för att kunna köpa teknisk utveckling i Sverige.

BAIC tillverkar 1,2 miljoner fordon per år och är en av Kinas största biltillverkare.