Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Karin Näslund: Nu fortsätter vi att utveckla journalistiken

Artikel 16 av 16
Posten kan ta över utdelningen av ÖA
Visa alla artiklar

Annons

 

Utvecklingen av journalistiken går med stormsteg. För inte allt för många år sen var livesändningar vid stora nyhetshändelser och från idrottsevenemang något som var otänkbart för ett traditionellt mediehus. Nu är det vardag - både för vår publik och för oss på redaktionen.

När snöstormen slog till förra veckan var det självklart för oss att liverapportera i både text och med rörlig bild, parallellt med mer traditionella artiklar.

Lika tydligt var mottagandet hos publiken; prenumeranter loggade in och läste, många passade på att skaffa pluskonton för att kunna följa rapporteringen och en stor del av publiken tog del av vår journalistik i form av rörlig bild.

Där det förr räckte att rapportera långt senare i en papperstidning, behöver vi i dag både vara sekundsnabba digitalt samtidigt som vi också erbjuder nyheter förpackade och tryckta på papper.

Vi försökte ge läsaren den fullständiga bilden av ovädrets framfart och konsekvenserna av detsamma.

Tack vare våra digitala kanaler når vi också ut direkt till publiken, och som läsare hos oss kan man omedelbart få kännedom om trafikstörningar eller vädervarningar.

Den digitala utvecklingen återfinns i hela vårt samhälle och driver på utveckling på olika plan. Den påverkar dig som läsare, som bankkund och som medborgare. Vårt uppdrag som lokal nyhetsförmedlare blir att hänga med i svängarna för att möta de nya behov och önskemål som vår publik har.

För att fortsätta vara den bästa och mest relevanta nyhetsförmedlaren så måste vi erbjuda nyheter på olika sätt. Där det förr räckte att rapportera långt senare i en papperstidning, behöver vi i dag både vara sekundsnabba digitalt samtidigt som vi också erbjuder nyheter förpackade och tryckta på papper. Olika kunder vill ha olika saker, och för att nå ut med den lokalt viktiga journalistiken så behöver vi kunna ha olika erbjudanden till olika personer.

Nu tar vi förändringen ett steg till i Örnsköldsvik, genom att från och med maj dela ut papperstidningen med posten. En förändring som också den är sprungen ur digitaliseringen.

Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda nyheter i papperstidning längre.

I takt med att allt fler vill ta del av nyheter digitalt så minskar intresset för att få papperstidningen hem i brevlådan på morgonen.

Med en postutdelad tidning får vi en kostnadsstruktur som vi kan hantera på längre sikt än med nuvarande distributionsmodell. Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda nyheter i papperstidning längre, eftersom kostnaden för utdelningen sjunker i takt med upplagan, tvärtemot nuvarande modell.

För många innebär det här att djupt rotade rutiner ställs på ända. En färsk papperstidning till morgonkaffet är en vana hos många av våra läsare och från och med maj kommer ÖA inte längre att delas ut på morgonen.

Det vi däremot fortsätter med är att ge dig den bästa lokala journalistiken från Örnsköldsvik. Jag hoppas att du fortsätter att läsa oss och hittar den prenumerationsform som passar just dig allra bäst.

PLUS: Du vet väl att du som papperstidningsprenumerant och plusläsare kan ta del av plusmärkt innehåll hos VK? (Läs mer här: Så får du tillgång till "Sveriges lokalnyheter" – 40 nyhetssajter utan extra kostnad)

UTROPSTECKEN: Kontakta kundtjänst om du vill ha hjälp att se över din prenumeration - eller teckna en ny