Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampsportens stormästare i ny film

Annons

Ett bra slagsmål på film måste regisseras som en kärleksscen - det måste finnas motivation och ett driv i den.

Orden kommer från kinesiske mästerregissören Wong Kar-wai och gäller hans nya film "The grandmaster", som får biopremiär på fredag.

Filmen är berättelsen om den legendariske kampsportstränaren Ip Man - som bland annat lärde upp Bruce Lee.

Det har gjorts alldeles för många påhittade filmer om Ip Man. Han har blivit en superhjälte som slåss mot britter och mot japaner, säger Wong Kar-wai till TT. Min film ligger mycket närmare sanningen, och jag är mer intresserad av filosofin bakom det han gjorde än att visa upp så mycket action som möjligt.

Lång research

"The grandmaster" spelas av superstjärnan Tony Leung, under fredstid och krigstid och genom lyckliga och olyckliga förälskelser.

Jag ägnade två år till research, och mötte så många kampsportsutövare som möjligt.

Men även om han också vill skildra filosofin finns det gott om slagsmålsscener i Wong Kar-wais film. Inte minst minnesvärd är den första, där Ip Man i mörker och ösregn slåss mot ett stort antal män.

Vi filmade den i en stad som byggdes på 30-talet och sedan övergavs. Att komma in där är som att komma in i en spökstad. Allt står intakt sedan 30-talet. Det var fantastiskt att filma där, och den scenen fungerar bäst på natten.

Tränade Bruce Lee

Ip Mans mest kände elev var Bruce Lee, och det är inte minst detta som gjort honom så berömd.

Vi känner alla till Bruce Lee. Han blev en hjälte när han var ung, i dag är han en ikon, som alltid kommer att förbli ung och stå som en symbol för ungdom. Han skrev om det han lärde från Ip Man, och det är därför jag ville berätta om honom.

Efter filmer som "In the mood for love" räknas den 57-årige Wong Kar-wai som en av de absolut främsta av moderna kinesiska filmskapare. Hans filmer är alltid oerhört vackra och välkomponerade men han ser slutet på en era.

Jag gjorde "The grandmaster" på riktig film. Det var nog en av de sista i sitt slag i Kina. Tiden för det har passerat, nu är det annorlunda med digitalt filmande, vilket ger mer frihet.

Mer läsning

Annons