Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampen om kafégästerna hårdnar

Annons

De senaste årens kaféboom ser inte ut att mattas. Hittills i år är ökningen 6,3 procent i volym jämfört med samma period förra året. Gunilla Pihlblad på branschorganisationen Svensk servicehandel och fast food räknar med att utvecklingen fortsätter.

Det är ett nytt konsumtionsmönster med coffee shops och kaféer. Man umgås och sitter och jobbar, det är ett annat sätt för konsumenterna att umgås, säger hon.

Även Anna Burstedt, etnolog och matforskare, noterar att det är socialt accepterat att sitta ensam med sin dator på ett kafé.

Jag har mycket svårt att tänka mig någon i min mammas generation sitta ensam på ett kafé i flera timmar och jobba.

Senast in på den svenska marknaden är jätten Starbucks med 19 000 kaféer i världen. De räknar med att öppna sin första butik i Stockholm under det närmaste halvåret.

Mer läsning

Annons