Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kamp mot oljan utanför Öland

Annons

Utanför Kalmar arbetar Kustbevakningen just nu med att tömma olja från ett grundstött lastfartyg. Fartyget gick på grund tidigt i morse.

Arbetet med att läktra över innehållet i fartygets oljetankar till Kustbevakningens miljöfartyg stötte inledningsvis på flera problem. Eftersom både maskinrummet och ett av lastrummen är vattenfyllda är det svårt att finna anslutningspunkter till bränsletankarna.

Dessutom har tjockoljan kylts ned. Den måste hålla minst 60 grader för att kunna pumpas över, säger Gunnar Persson på Kustbevakningens ledningscentral i Göteborg. Till råga på allt är vi inte säkra på hur stabilt fartyget, med allt vatten, är. Det ligger för ankar med kölen en halvmeter ovanför sandbanken.

En fartygsinspektör från Transportstyrelsen är på plats för att bedöma situationen och avgöra hur räddningsarbetet ska fortsätta. Alternativen är att sänka fartyget så att det står stadigare på grund eller bogsera in henne till hamn i Kalmar. Inget av alternativen saknar risker.

Kustbevakningsflyget fortsätter att göra överflygningar. Det finns ännu inga tecken på att olja hade läckt ut i sundet.

Det 100 meter långa containerfartyget gick i natt på grund i Kalmarsund. Det beräknas innehålla cirka 80 ton tjockolja och 20 ton dieselolja.

Fartyget, med nio besättningsmän ombord, tog direkt efter grundstötningen in stora mängder vatten och riskerade ett tag att sjunka. Ingen person ska dock ha skadats.

I fartyget finns cirka 80 ton tjockolja och 20 ton dieselolja. Tjockoljan används under reguljär drift, dieseloljan vid manövrar i exempelvis hamnar där motorerna måste reagerar snabbare.

Mer läsning

Annons