Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jons drivkraft minskar familjens koldioxidutsläpp: "Cyklister lever längre"

Jon Fors har bestämt sig för att försöka leva ett liv utan bil.
Familjen Fors Stenberg i Örnsköldsvik har sin bil till salu och har precis inhandlat en ny elcykel med transportlåda.
– Bilen ska bort, det måste bara gå, säger Jon.

Annons

Jon Fors Stenberg är starkt engagerad i miljöfrågor och sitter i humanistiska nämnden för Miljöpartiet. Familjen bor i ett relativt nybyggt villaområde i Högland och tror på en framtid utan bensinräkning, men med starkare benmuskler och bättre kondition.

Läs också: Nu gör vi något för klimatet!

– Min fru Linda är väl inte lika övertygad om att det här kommer fungera, men hon har i alla fall lovat att göra ett försök.

Vad är det som motiverar dig till att försöka leva utan bil?

– Framför allt är det ur ett koldioxidperspektiv. Att försöka banta vårt koldioxidutsläpp så långt det går, och där är ju bilen en stor del. Jag har funderat på det här länge, hur ska man egentligen leva för att göra så lite miljöpåverkan som möjligt.

Tar det inte mycket mer tid att transportera sig med cykel?

– Nej, tvärtom, det borde spara tid.

Hur menar du?

– Det tar inte mer än 5-10 minuter extra att cykla 5 kilometer. Jag har cyklat varje dag i snart ett och ett halvt år nu och har helt slutat träna. Det funkar jättebra, jag sparar tid på att inte behöva fara ut och springa eller åka till gymmet.

– Kan jag sälja bilen så sparar jag tid på att inte behöva jobba ihop pengar till den.

Jon Fors arbetar som distriktsläkare vid Hälsocentralen Ankaret och vet betydelsen av vardagsmotion.

– Cyklister har enligt studier bättre hälsa och lever längre än bilister. De patienter som är pigga långt upp i åldrarna är de som levt ett aktivt liv med mycket vardagsmotion. Det finns även studier som visar på att daglig motion minskar risken för depression och stressrelaterade besvär.

Hur långt behöver du cykla varje dag för att lösa dina och familjens transportbehov?

– Ungefär en mil om dagen, det är ungefär fem kilometer fram och tillbaks till jobbet och sedan blir det att hämta och lämna barnen på skola och träningar eller en tur till Coop för att handla.

Hur mycket kostar en elcykel?

– Den här är ganska dyr, den kostar 45 000 kronor med regntältet till transportlådan. Men det är ju ändå billigt i jämförelse med en bil och driftkostnaden går ju inte alls att jämföra med den för en bil.

Hur fungerar den?

– Man laddar den på natten och sedan ska batteriet klara upp till fyra-fem mil cykling men det är nog under optimala förhållanden med varmt klimat och flack terräng. Här i Örnsköldsvik med backar och i vinterklimat så får man nog vara nöjd med halva sträckan.

– Sedan när man cyklar kan man välja hur mycket hjälp man vill ha av den lilla elmotorn.

Hur gör ni om ni skall åka till Ikea eller till slalombacken?

– Då får vi hyra bil de gångerna, det är extremt sällan vi behöver åka alla fem samtidigt . Behöver vi det så kan vi hyra en bil för 230 kronor på Statoil eller om vi ska åka långt så kan man hyra en bil över helgen på Hertz för ett par tusen. Skulle man snöa in någon dag så går det ju också att ta taxi om det krisar.

Vad är nackdelarna?

– Man får ju offra sin bekvämlighet, det kan ju ta emot när det är 10 minusgrader och man är småsnuvig och skall sätta sig på cykeln.

Läs också: Dubbdäck fixar vintercyklingen

Hur tänker ni om semesterresor?

– Vi försöker tänka över vilka val vi gör, nästa år har vi bestämt att vi ska åka tåg till London.

– Jag kan ju inte flyga något mer, man kan ju inte säga att man vill göra något åt miljön och sedan beställa en charterresa till Kanarieöarna, säger Jon Fors Stenberg.