Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jimmie Näslund slutar som chefredaktör

Efter sju år slutar Jimmie Näslund som chefredaktör och ansvarig utgivare för ÖA, TÅ och Allehanda.se för att bli vd för nybildade Sörmlands Media AB i Eskilstuna.

Annons

Jimmie Näslund efterträdde Ola Eriksson i april 2008, sedan Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda ett par år tidigare gått ihop och bildat Allehanda Media.

– Det är ett känslomässigt beslut, det var ju här på ÖA jag började som journalist 1997, säger han.

– Då hade jag fått körkort och första jobbet var att skriva om en Anundsjömatch – på grus. Jag tror att det blev 0-0.

Sedan dess har 36-årige Jimmie Näslund jobbat som såväl allmänreporter som sportreporter och Ungredaktör.

Han var också en av tidningens första webbredaktörer.

De senaste sju åren som chefredaktör har varit givande och roliga.

– De har gett mig oerhört mycket. Att få vara en del av den organisation som är så mitt i det lokala samhället som ÖA och TÅ är, det har varit både intressant och roligt.

– Man vill ju känna att det man jobbar med, oavsett vad det är, också gör skillnad för någon. Och vi jobbar ju med produkter som gör skillnad för många. Det är ju vi tidningar som ska berätta om det som händer.

När Jimmie Näslund tillträdde chefredaktörsjobbet var han rekordung.

– Ja, nog var jag ung då. Jag var 29 år och snittåldern bland Mittmedias utgivare på den tiden var över 60 år.

– Nu är jag den i utgivargruppen som varit längst i jobbet med mina sju år.

Vilket blåsväder i jobbet minns du bäst?

– Bjästahändelserna 2010 är en sådan sak, med Uppdrag Gransknings genomslag. Det var nog den första, stora stormen i sociala medier.

– Det var nyttigt att se vilken kraft den nya typen av media hade, även om andra hade det tuffare än jag just då.

…och roligast?

– Det är ofta otroligt roligt att jobba på en nyhetsredaktion. När vi valde att samla in pengar till romerna, kunde vi enbart här i Ångermanland på kort tid dra in över en halv miljon kronor.

– Sedan kunde vi också, med Hoppets Stjärnas hjälp, på plats i Rumänien se att pengarna kom rätt. Greppet att journalistiskt beskriva i ord och bild hur eländigt de hade det känns också bra. Vi satte fingret på den viktiga migrantfrågan med tiggare på svenska gator.

Hur blir det med nya jobbet, flyttar hela familjen med till Eskilstuna?

– Initialt ska jag veckopendla, sedan får vi väl ta den frågan successivt. Vi ska i alla fall åka ner allihop i sommar och bekanta oss med staden.

Fotnot: Sörmlands Media kommer att samla Eskilstuna-Kurirens samtliga publicistiska bolag; Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, Katrineholms-Kuriren, Södermanlands Nyheter och Mediehuset i Sörmland. Bolaget beräknas omsätta cirka 335 miljoner kronor och personalstyrkan består av cirka 190 medarbetare.

Annons