Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jazzvirtuoser underhöll i Blueskällarn i Ö-vik

Flera personer, främst jazzdiggarna, har ofta förlagt sitt fredagsmys till trivsamma Blueskällarn. Fredrik Norén i Musik Västernorrland har en otrolig förmåga att finna skickliga jazzmusiker från när och fjärran. Så även i afton tillsammans med Perdido Jazz & Blues, då Kurt Rosenwinkel Standards Trio äntrade scenen under sin turné i Norrland.

Annons

Idel världsartister i trion med Kurt på gitarr, Dario Deidda på elbas och Mark Whitfield Jr på trummor.

Vad sägs om Eric Claptons omdöme: "Kurt är ett geni där musiken är som balsam för själen!" Han föddes i Philadelphia 1970, bor numera i Berlin; en tid lärare vid Musikhögskolan Hanns Eisler. Han har producerat 13 egna album och medverkat i ett 80-tal.

Dario Deidda, född 1968 i Salerno, började med trummor, men blev senare förtjust i kontrabas. Han har en tjänst vid Konservatoriet i födelsestaden; spelat in 4 plattor och kompat i ett 60-tal. 8 gånger har han korats till den bästa elbasisten i "Jazz It Awards".

Mark Whitfield Jr från Brooklyn är yngst med sina 35 år; fick redan som 2-åring uppträda i pappans band. Han har studerat på stipendium vid prestigefyllda Berklee College of Music i Boston.

Konserten inleddes med att Dario spelade ett långt solo på elbasen i stycket "Simple". Efterhand föll Kurt och Mark in med gitarren och trummorna. Flera solosekvenser avlöste varandra till en skön melodisk helhet.

Trion fortsatte med "Portrait" och "Puntab" i rask följd. Instrumentalisterna fick rika tillfällen till soloprestationer, där speciellt Mark på trummorna gav styckena ordentligt glöd med stockarna. Ett vitt brett leende kunde skönjas.

I pausen gick musikerna runt i salongen och tog livliga kontakter med åhörarna. De ville gärna lära sig några gångbara ord och uttryck på svenska. Staden "Örnsköldsvik" var inte så lätt att uttala.

Till publikens stora glädje inledde Kurt andra delen med att berätta var han befann sig. Det blev ungefär i "Ooornsjhoulsvick" innan melodin "Passarim" presenterades. Varma applåder för ett gott försök!

I låten "Serenity" visade Kurt en fantastisk inlevelseförmåga. Under ett intensivt gitarrsolo vibrerade hans ögonbryn i takt med instrumentet. Helt otroligt! Vilken fingerfärdighet!

Under stående ovationer avslutades konserten med den riviga "A Shifting Design". Här sparades inte på krutet!

Trots kvällens allvarliga restriktioner för coronan blev säkert alla väldigt belåtna.

Bengt Ferm

Näraskribent

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel