Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Japanskt flyg trotsar Kinas nya zon

Annons

Japanska flygbolag struntar i Kinas nya flygförsvarszon kring de omstridda öarna i Östkinesiska havet.

Zonen utgör en onödig konfliktrisk och hela världen kan drabbas, enligt analytikern Paul Haenle.

JAL och ANA har slutat ge sina färdplaner och annan information till kinesiska myndigheter, men har inte haft några problem med att flyga igenom zonen, uppger de. Därmed trotsar de Kinas krav på att alla flygplan som flyger igenom zonen identifierar sig och uppger sin planerade rutt.

Kina har varnat för att landet ska agera genom "defensiva nödåtgärder" om flygplan inte identifierar sig ordentligt inom flygzonen.

I måndags flög två amerikanska bombplan som en del av en övning över det omtvistade området utan att meddela kinesiska myndigheter.

Genom att etablera zonen har Kina "i onödan" höjt risken för en konflikt mellan världens första, andra och tredje största ekonomi, enligt Paul Haenle, chef för Carnegie-Tsinghua Center for Global Policy i Peking och tidigare rådgivare till president Barack Obama och president George W Bush.

"En konflikt i det Östkinesiska havet ligger inte i några av våra länders intressen. Det skulle ha en dramatisk, negativ effekt på världens tre största ekonomier, med implikationer för hela världen" säger Paul Haenle i en skriftlig kommentar till TT.

Redan innan zonen etablerades fanns det risk för en oavsiktlig kollision mellan de två ländernas militärer i området kring de omstridda öarna, enligt Paul Haenle. Han anser att Kinas och Japans militära ledare måste börja kommunicera.

"Kina och Japan har inte en aktiv militär hotline eller en pågående militär dialog, men det är inte för sent att börja nu", säger Paul Haenle.

USA är allierat med Japan, men vill egentligen inte bli involverat i en konflikt med Kina, utan vill tvärtom förbättra sina relationer med Peking, enligt Paul Haenle.

Mer läsning

Annons