Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modo besvarar kritiken kring säsongskorten: "Håller inte med om att det är dyrt"

"Återväxten" rullar på och Modo Hockey har sålt över 900 säsongskort i dagsläget. Försäljningen har dock, av olika anledningar, kantats av kritik från supportrar. "Vi är högst medvetna om den", säger Frank Eriksson, press- och marknadschef i klubben.

Annons

Modo har, som bekant, ramlat ur SHL och förbereder sig nu för en tillvaro i allsvenskan. Redan en vecka efter degraderingen lanserade klubben begreppet – och säsongskortet – Återväxten vilket har varit en röd tråd i nysatsningen mot en återkomst i SHL.

På måndagen hade över 900 säsongskort blivit sålda och klubben är glad över responsen hittills.

Alla supportrar är å andra sidan inte glada. Modo har fått utstå en hel del kritik, dels för prissättningen och dels för att klubben väljer att stänga en stor del av övre etage.

– Vi är högst medvetna om kritiken, och tycker så klart att det är tråkigt, säger Frank Eriksson, press- och marknadschef, och fortsätter:

– När det gäller prissättningen är det ingenting som vi har höftat. Det har diskuterats och räknats jättemycket fram och tillbaka. Vi har tittat på de andra klubbarna i både Hockeyallsvenskan och SHL. Exempelvis har Djurgården lärt sig enormt mycket om sin prissättning och skillnaden de gjorde när de åkte ur och tog sig tillbaka. Det har vi fått ta del av. Vi har även haft samtal med Leksand.

Läs också: Insändare: Hur vårdar Modo sina befintliga kunder?

– Det är många faktorer som väger in. Främst hur arenan ser ut; hur det är med mat- och dryckesmöjligheter och hur lokalen är. Det kan vara lite tufft att jämföra priset rakt av mot ett annat lag som spelar i Hockeyallsvenskan och har en ishall.

I förra veckan gjorde Allehanda.se en sammanställning av priserna på säsongskort i såväl allsvenskan som i SHL. Sammanställningen visar att Modo har de dyraste säsongskorten i allsvenskan – men att klubben samtidigt är billigast när det kommer till ståplats.

Att det finns ett stort spann mellan de billigaste och de dyraste platserna är någonting Frank Eriksson trycker på när priskritiken kommer på tal.

– Vi vill att alla ska ha råd att gå på alla matcher. De dyraste platserna är inriktade mot de som vill ha de absolut bästa platserna i arenan, eller kanske vill representera sina företag. Sedan har vi många olika priskategorier och vi är bland de billigaste överlag när det gäller ståplats och "aktiv sittplats" som vi haft i samarbete med supporterföreningen. Är man exempelvis medlem i Lumberjacks och köper ett säsongskort för 900 kronor på ståplats kan man se hockey för 30 kronor per match. Att säga att det är dyrt att gå på hockey håller vi inte med om.

Modo väljer att stänga en stor del av övre etage till nästa säsong – bland annat för att fylla bättre på nedre etage.

En del av kritiken som har framkommit bottnar i det faktum att klubben valt att stänga av en stor del av det översta etaget, vilket har lett till att många trogna säsongskortsköpare har "tvingats bort".

– Det är otroligt tråkigt att behöva flytta på personer, sådana som kanske har haft samma plats ända sedan arenan byggdes för tio år sedan. Det har vi en jättestor förståelse för, att det är jobbigt för dem, säger Frank Eriksson.

Läs också: Fansens nya otroliga notering – klubbens målsättning är redan uppnådd

Enligt Eriksson finns det i huvudsak två anledningar till förändringen.

– Dels handlar det om en besparing. Vi tror inte att vi kan ha lika högt publiksnitt som tidigare och då måste vi göra den besparingen på städning, vakter, arenavärdar, kioskpersonal, barer och så vidare. Vi kan inte ha säsongskort på de delarna.

– Dels handlar det också om att vi vill ha mycket folk på de nedre sektionerna. Även om det inte är 6000 eller 7000 på matcherna ska det kännas att det är ett bra tryck. Det är någonting vi har lärt oss när vi haft träningsmatcher tidigare, med bara öppet på nedre etage.

Har ni hunnit kika på priserna för lösa biljetter?

– Vi sitter mitt i det. En viktig faktor för oss i det arbetet är familjebiljetterna. Vi har haft familjeläktare länge men känner att vi inte har varit nog tydliga med informationen, säger Frank Eriksson.

Mer läsning