Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inställda tåg i en vecka framöver

Annons

I dag är den första dagen av en vecka med inställda tågavgångar. SJ ställer in totalt över 100 avgångar för att hinna med reparationer och isröjning innan jultrafiken drar igång.

Sträckor som berörs är bland annat Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt regionaltåg i Mälardalen och Linköping.

Avgångar som inte ställs in kan ändå påverkas genom att man trafikerar med andra tåg eller har färre antal vagnar.

SJ ringer nu alla resenärer som lämnat sitt telefonnummer när de köpte biljett eller sitt pendlarkort. De som vill erbjuds boka om till en tidigare eller senare avgång. Den som helt vill avboka gör det utan kostnad.

Bakgrunden till de inställda tågen och att man tvingas köra med reducerad kapacitet på vissa sträckor är en kombination av olyckliga omständigheter och den extrema snöstormen i förra veckan, enligt Jens Wigen som är ansvarig för planering och trafikledning i SJ:s koncernledning.

Vi hade ett exceptionellt snöoväder i förra veckan, ett av de tre värsta de tre senaste åren. Vi får ett antal följdproblem efter ett sådant oväder, säger Jens Wigen.

Det svåra snöfallet har lett till att ett antal tåg blivit nedisade och därmed inte går att köra. I kombination med att andra tåg tagits ur drift på grund av viltolyckor och en brand tidigare i veckan har SJ ställt in 180 avgångar fram till den 19 december. Jens Wigen framhåller att det motsvarar bara tre procent av de totalt 6 400 SJ skulle kört under perioden.

Därtill ska läggas att SJ på ett antal avgångar, främst i Mälardalen, kör med mindre kapacitet än vanligt.

Enligt Jens Wigen är enda sättet att undvika störningar av det här slaget att SJ skulle ha tåg i "reserv".

Det skulle krävas att vi hade tillgång till fler fordon och det skulle kunderna behöva betala på sitt biljettpris. Jag tror inte att kunderna har vilja att betala för att vi har en stor flotta i reserv som bara står och väntar på att det ska bli vinter.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) hävdar att saker och ting långsamt blir bättre, och säger att problemen beror på "decennier av eftersatt underhåll". Men det finns "otroligt många hjältar" som är ute och röjer snö, enligt henne.

TT: Men tycker du att det fungerar bra nu?

Det fungerar betydligt bättre än 2009 och 2010, men det finns det som kan göras bättre, säger Elmsäter-Svärd efter ett möte med trafikutskottet i riksdagen.

Det går redan nu att se att informationen till resenärerna förra veckan inte fungerade som det var tänkt, vilket nu ska följas upp, enligt infrastrukturministern.

Om SJ:s beslut att ställa in avgångar säger hon att det i första hand är en sak för SJ att svara för.

Om det är så som jag förstått av SJ att de tänker vara superladdade inför årets stora reshelg över jul är väl det ett val de gör för resenärernas skull, säger hon.

Hon säger att det tar 7-10 år att rätta till det eftersatta underhållet, men kan inte säga när den perioden är avslutad.

Det viktigaste är att hålla uppe ambitionen och inte återfalla i det som raserade järnvägen. Regeringen har tappat greppet om tågtrafiken. För bara några veckor sedan sade ministern att vi var bättre förberedda än någonsin och att nu skulle tågen gå tid. Nu har det kommit snö och det är en helt oacceptabel situation, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.

Följden av världens mest fragmentiserade organisation av underhållet har blivit Europas mest missnöjda resenärer, som Ygeman beskriver det.

Miljöpartiets ledamot i utskottet Stina Bergström, säger sig vara chockad av läget.

Här har vi varit ute och rest med SJ och Trafikverket och de har förklarat för utskottet vilken bra beredskap de har och pengar som anslagits och så blir det så här, säger Bergström. Det är helt absurt att man måste ställa in tåg för att hinna serva dem, säger hon.

Siv Holma (V) hävdar att insikten inte har funnits om att organisationen av underhållet inte fungerar.

Sent skall syndaren vakna, säger Holma.

Mer läsning

Annons