Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vågar man åka buss?

Annons

E Om idrottslag eller andra sällskap skall ut på resa är det allt för vanligt att det sitter en civil kille eventuellt tjej bakom ratten. Det kan vara industriarbetare, kontorsanställda, lärare eller andra med annat heltidsjobb under veckorna. Vad har dessa för kompetens och rutin i dessa bussar under ibland långa och tröttande resor i hektisk trafikmiljö?
Jag kan tänka mej att orsaken heter pengar. Konkurrensen om körningar är hård och då kan man använda arbetskraft som ligger lågt på lönestegen som konkurrensmedel.
I vanliga linjebussar sitter de rutinerade och säkra chaufförerna. När man skall åka med ett gäng ungdomar på någon längre idrottsresa, vem kör då bussen? Jo, någon extrachaufför som knappt vet hur bussen fungerar, som inte kan ställa in värmen och pillrar med videon allt för mycket under körningen. Hur reagerar och fungerar en sådan chaufför i en kritisk situation? Hur ska vi busspassagerare kunna känna oss trygga?
Vi skulle känna oss tryggare om bussföretagen använde sina egna duktiga och rutinerade chaufförer till nämnda resor.
Extra chaufförer kan de säkert använda i linjetrafiken i staden och på kortare linjer som inte ställer lika höga krav på en övertidschaufför.
Jag vet att det finns arbetstidslagar för yrkeschaufförer. Men inte för dem som arbetar 40 tim/veckan på sitt ordinarie jobb som sedan kör buss kvällar, lördagar och söndagar. Det om något bör väl diskuteras och åtgärdas i trafiksäkerhetens namn. Varför inte lägga en del av det ansvaret på den som anlitar extrachaufförer?




LITE KURAGE!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons