Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moment 22 vid bokning av tågresa – när blev mobilt bank-id lag?

Annons

Undertecknad försökte häromdagen köpa en tågresa via sj.se, vilket tidigare fungerat bra med Swedbanks e-korttjänst. Denna välfungerande tjänst har man naturligtvis tagit bort, oklart varför.

Man kryssar i önskat resmål, med mera, och klickar sig vidare till ”Betalning”. Där börjar problemen … Man kan välja kontokort, swish eller faktura, hur enkelt som helst kan tyckas.

Undertecknad har själv valt att inte ha mobit id då min telefon tydligen har för liten lagringskapacitet. Och jag vill även själv välja när jag vill skaffa en ny telefon.

Detta val visar sig vara oförenligt med SJ:s och Swedbanks så kallade service till sina kunder. Samtliga betaltjänster kräver nämligen detta id. Eller det anges faktiskt några alternativ; "skicka SMS till din internetbank", till exempel. Hur detta ska gå till får jag demonstrerat av en banktjänstekvinna dagen efter; ”Gå in på hemsidan, gå till gamla hemsidan, sök efter tjänster ...”

Detta tar en hel del tid för en bankanställd, och detta förväntas alltså jag leta fram på egen hand för att kunna köpa en resa. Och jo, undertecknad använder faktiskt datorn dagligen i jobbet.

Dagen efter sätter jag mig i SJ:s telefonkö för att få köpa resan av en människa, och gissa vad svaret blir när jag framför att jag vill ha en vanlig, simpel faktura för resan? Jo, en lågoddsare: "Jag behöver ditt bank-id"! (Googla gärna på moment 22.)

Det hela slutar med att jag, tvärs emot alla råd om att aldrig lämna ut kontouppgifterna, tvingas göra just detta, lämna ut koden på mitt kontokort.

Att Swedbank kallar funktionerna i sitt gytter av hemsidor och flikar för "Tjänster" får anses som tämligen märkligt, "Arbetsuppgifter för våra betalande kunder" vore nog mera korrekt.

Och att SJ inte kan skicka en simpel faktura är rent ut bedrövligt, jag kan ringa eller mejla i stort sett vilket företag som helst, beställa min vara eller tjänst och en faktura kommer att dyka upp. Antingen som mejl eller i pappersform. Och utan att jag måste ange någon id-kod som några it-nissar vill pracka på hela landets befolkning.

Nu är det inte speciellt synd om just undertecknad, däremot så är det drygt en miljon svenska medborgare som i stort sett är utestängda från grundläggande samhällsservice på grund av en it-hysteri som nog saknar motstycke i världen. Men dessa är väl knappast speciellt lönsamma att ha som kunder ändå ...

En kommentar från SJ eller Swedbank vore trevligt, eller varför inte från någon ansvarig politiker.

Håkan Semb, Ånge

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons