Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Om jag inte sett brevet skulle min bil ha överförts till okänd person – ologiska rutiner hos Transportstyrelsen

Annons

Fredagen 15/2 fick jag ett brev från Transportstyrelsen. I brevet, upprättat 2019-02-12, stod skrivet:

"Transportstyrelsen har fått in en anmälan om ägarbyte på fordonet som anges ovan.

Anmälan saknar underskrift av dig

Vi önskar en bekräftelse från dig på att anmälan är riktig. Först därefter kommer vi att ta bort dig som ägare i vårt register. Om vi inte hört något ifrån dig senast 2019-02-26, uppfattar vi det som att anmälan är riktig och tar bort dig som ägare från och med 2019-01-01."

Foto: Erik Simander/TT

Fordonet som avses är min gamla Volvo 945, med rätt registreringsnummer. I fortsättningen av brevet står lite allmänt beskrivet om trafikförsäkring, fordonsskatt och felparkeringsavgifter, med mera, samt uppgift på köparen av bilen (en okänd kvinna från Örebro).

Eftersom jag inte har eller hade för avsikt att sälja bilen, kontaktade jag Transportstyrelsen direkt. Den handläggare jag kom till, efter telefonköer, med mera, tyckte att allt verkade väldigt konstigt och skulle återkomma efter att ha undersökt lite noggrannare.

45 minuter senare ringer hon mig och säger att jag "bara skall riva brevet" eftersom det måste vara något fel. Jag begärde då att Transportstyrelsen skickar ut ett brev som dementerar hela ärendet, vilket jag efter lite diskussion skulle få. Jag klagade också på Transportstyrelsens ologiska rutiner enligt brevet, till exempel om jag hade varit borta på semester ett par veckor, så skulle min bil ha överförts retroaktivt till en för mig helt okänd person!

Jag fick dock dåligt gehör för mina klagomål, men blev lovad att en chef på Transportstyrelsen skulle ringa upp mig och förklara.

Någon chef har inte ringt mig, och något brev som dementerar hela ärendet har jag heller inte fått, men vid nyligen gjord ägarkontroll, så står jag fortfarande som ägare av min bil! Heureka!

Jan Johansson, Sollefteå

SVAR DIREKT:

Jag beklagar att du har upplevt kontakten med oss som negativ. Som ansvarig för verksamheten vill jag poängtera att vi alltid strävar efter att den som är i kontakt med oss ska uppleva att vi hanterat ärendet på ett professionellt sätt.

Vi har rutiner för hur ärenden ska lyftas inom organisationen. Dessa fungerar oftast väl, men i detta fall har det uppenbarligen gått snett någonstans.

Av vad som skrivs i insändaren är det svårt att avgöra vad som skett i ditt ärende och det går inte att svara på exakt vad som inträffat. Men är det så att du fortfarande efterfrågar kontakt med en chef är du välkommen att kontakta mig direkt så ska jag försöka hjälpa till att redan ut frågetecknen.

Magnus Johansson, chef för fordonskundtjänsten på Transportstyrelsen

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons