Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frustrerade supportrar och negativa kommentarer sänker Modo – med stöd och applåder kommer målen

Annons
Om vi som supportrar vill göra allt för att laget ska kunna prestera så bör vi sänka kraven på Modo Hockey och lägga av med hårda kommentarer när det inte går som vi vill, skriver Henrik Söderberg. Bild: Erik Mårtensson/TT

Det här är en insändare om Modosupporterskap. Skälet till att jag skriver är att jag:

1. hejar starkt på Modo hockey;

2. anser att orättvisor har försiggått;

3. min förståelse för effekten av orättvisorna på laget;

4. min vetskap om att människor inte alltid gör saker med full förståelse för konsekvens, samt förmågan vi har att kunna utvecklas i vissa avseenden.

Om vi börjar med punkt två så klargörs mycket av min vädjan. När jag för första gången märkte detta var då jag i sedvanlig ordning slog på tv:n för att se på en hemmamatch för Modo. Det var i fjol och läget var att de vunnit fem raka matcher. Men under denna match framkom en otrygg arbetsmiljö för de som på isen försökte göra allt för laget och sin publik.

Negativa åsikter på sociala medier når troligtvis laget. Åsikter i korridorerna likaså och suckande på grund av en felpassning av en junior eller ung kille hörs självklart ut till spelarna.

Jag såg unga spelare gör misstag och hör ut i tv-apparaterna ett burop, ett klagande följt av arga hårda toner om dåligheten i vad som precis inträffat.

Jag går i korridorerna efter en hemmamatch och hör ord som "spelar de så här framöver vill ingen komma på match". Jag tittar också i medier och ser kommentarer som "jag vill inte vara modoit längre" och budskap om hur dåliga de är.

Om vi nu går in på punkt tre, vilket är anledningen till att jag skriver detta överhuvudtaget, givetvis tillsammans med den fjärde punkten. Den frustration vi supportrar kan känna bör om vi hänvisar till de effekter som psykologiska studier konstaterat – aldrig gå överhanden till att klaga på de inblandade.

1. Studier inom organisationspsykologi har påvisat ett starkt samband mellan för höga krav på arbetsplatsen och ohälsa och en försämrad arbetsprestation. Med tanke på att Modo befinner sig i en arbetsmiljö på isen och vi bidrar till den så finns utifrån mina observationer ordentliga förbättringsutrymmen här.

2. Studier har påvisat ett starkt samband mellan en människas förmåga i kombination med andras observation och faktiskt resultat av den människan.

3. Studier har påvisat samband mellan en person som bemöter en annan med färdiga fördomar och syn på den andre kommer påverka den andre att prestera olika bra.

4. Studier har visat att socialt stöd är ovärderligt i prestationssammanhang.

Med ovanstående resonemang framkommer att ens uttryckta frustrationer inte kommer att hjälpa laget. Negativa åsikter på sociala medier når troligtvis laget. Åsikter i korridorerna likaså och suckande på grund av en felpassning av en junior eller ung kille hörs självklart ut till spelarna.

Om vi som supportrar vill göra allt för att laget ska kunna prestera så bör vi sänka kraven på Modo Hockey. Lägga av med hårda kommentarer när det inte går som vi vill, hålla detta för oss själva på matcherna och ge socialt stöd, klappa händer, helst hela tiden. Om detta efterlevs ger jag mitt 100-procentiga löfte att frustrationer aldrig behöver bli nödvändiga om Modo längre. Kanske får vi då även se många fler målmässiga övertag på jumbotronen även fortsättningsvis.

Henrik Söderberg, beteendevetare

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons