Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förståelse för tågstrul i snöovädret – men frustrerande när SJ lagt ned sin service för natten och taxibilarna inte kom

Annons

För gott och väl 30 år sedan startade SJ ett förändringsarbete som gick ut på att förbättra 100 saker på tre år. Hasse & Tage förändrade detta till att SJ avsåg att förbättra tre saker på 100 år.

Ankomsten till Sundsvall blev måndag 01.30. Tågvärdarna informerade om att taxibilar skulle stå och vänta och att alla skulle få åka hem på SJ:s bekostnad. Men det fungerade bara delvis, berättar insändarskribenten. Foto: Fredrik Söderberg/Arkiv

Efter en resa från Stockholm till Örnsköldsvik i söndags undrar jag om förbättringsarbetet överhuvudtaget börjat ens i den takt som Hasse & Tage förutsåg. Min avgång från Stockholm var satt till 15.21. Vi var ett stort antal tappra som gick ut på perrong 5. Problemet var att inget tåg var framkört. Klockan blev 15.30 och fortfarande tomt på spår 5. Då kom ett besked om en försening och strax därefter besked om att avgången var inställd.

Efter lång väntan fick flera av oss möjlighet att sova över i Stockholm, men vi som hade anhöriga i Sundvall valde att resa med ett tåg som skulle avgå vid 20-tiden. Det blev en avgång med ett dubbeltåg och gott om plats för alla.

Med litet ytterligare förseningar var prognosen ankomst till Sundsvall 23.55. Men i Gävle blev det tvärstopp i en timme och 30 minuter. Så lång tid tog det att skotta, sopa och rengöra en växel så att tåget kunde köra in på stationen.

Ankomsten till Sundsvall blev måndag 01.30. Tågvärdarna informerade om att taxibilar skulle stå och vänta och att alla skulle få åka hem på SJ:s bekostnad. Men det fungerade bara delvis.

Förståelse visades bland passagerarna de första 30 minuterna. Alla noterade att det kommit mycket snö. Men när 45-50 minuter gått stod fortfarande cirka 10-12 personer kvar. Vi började ringa och SJ hade lagt ned sin service för natten.

Då visade det sig dessutom att inget av de tre stora taxibolagen i Sundsvall fått någon beställning på resor till bland annat Kovland, Timrå, Härnösand och Örnsköldsvik. Då tilltog frustrationen rejält. Vad skulle göras? Fanns det möjlighet att beställa bilar som SJ inte hade avtal med?

För min del kom nattåget från Stockholm till Luleå-Narvik som en räddning. Efter cirka en timme och 40 minuters väntan på stationen i Sundsvall fick jag en sittplats på nattåget och kom till Örnsköldsvik 05.00.

Det som retade mig och medpassagerarna allra mest var att SJ uppgav att bilar var beställda, men att taxi meddelat att det inte fanns tillräckligt med bilar för de långa resorna. Något som inte återkopplades till passagerarna.

Sven Lindblom

SVAR DIREKT:

Det är tråkigt att läsa om din upplevelse och du är säkerligen inte ensam om att på något sätt ha drabbats av snöovädret under förra helgen. Järnväg, flyg och biltrafik och samhället i stort hade stora utmaningar i över ett dygn på grund av detta.

I Gävle, exempelvis, orsakade blåsten stora snödrev som gjorde att man inte kunde se skillnad på varken plattform eller spår.

Jag är säker på att de tappra själar från Trafikverket som hade till uppgift att göra bangården farbar gjorde sitt yttersta. Icke desto mindre fick detta stora konsekvenser för tågtrafiken där mängder av tåg hamnade i kö både norr och söder om Gävle.

Det skapade naturligtvis ett högt tryck hos oss där även vi gjorde vårt yttersta för att hitta individuella lösningar för de tusentals resenärer som påverkades. Det handlar bland annat om att hitta nya anslutningar, hotell och ersättningstrafik.

Vi lyckades i de allra flesta fallen, men helt uppenbart misslyckades vi i några och för det är vi givetvis väldigt ledsna. Vi uppmanar såklart de resenärer som inte blev nöjda med utfallet att kontakta oss så vi får möjlighet att justera detta på något sätt.

Stephan Ray, pressansvarig, SJ AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons