Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För stora klasser i grundskolan

Annons

E Det är ingen ny företeelse att klasserna i grundskolan är alldeles för stora. Före alla besparingsprogram fanns det rektorsområden som organiserade klasserna så att de flesta endast bestod av strax över tjugo elever.
Att en lärare skall kunna hinna med ett trettiotal elever eller strax däröver är en fullständig omöjlighet. Läraren behöver tid för att gå igenom vad som skall behandlas under lektionen. Kanske måste också några administrativa uppgifter utredas, till exempel frånvaro. Då har redan en stor del av lektionen förflutit. Till slut blir det tid över att hjälpa enstaka elever. Kanske så mycket som en halv eller en minut per elev! Vilket givetvis är alldeles för liten tid!
Detta skulle inte ens kunna låta sig göra i ett klassrum där det är fullständigt tyst och alla elever intensivt lyssnar på sin lärare.
Modellen vore om man i dagsläget kunde halvera samtliga klasser. Det skulle betyda dubbelt så många lärare som klasser i nuläget. Till detta finns tyvärr varken behöriga lärare eller pengar.

Själv har jag i Örnsköldsviks kommun en gång i världen varit klassföreståndare till tio elever, och i den klassen hade jag närmare tjugo av elevernas timmar. En drömtillvaro för en lärare. Vi var som en enda stor familj. Men den tiden är nog förbi och torde icke komma åter.



MAJ-BRITT NORDSTRÖM
PENSIONERAD HÖGSTADIELÄRARE

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons