Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Attityder, lagstiftning och miljö

Annons

E Det känns naturligt att fortsätta debatten med Janne Zetterlund, eftersom vi har olika uppfattningar. Janne skriver Du har fel när det gäller att trafikolyckorna minskats på grund av lagstiftning.
Min bestämda uppfattning är att det är ett samspel mellan lagstiftning, våra egna attityder och trafikmiljön. Några exempel på viktiga förordningar är: körkort, hastighetsbegränsningar, bilbesiktning, säkerhetsbälten, mönsterdjup på däck med mera. Senast i ÖA den 18 mars, kan vi läsa om Vägverkets funderingar om speciell lagstiftning för tung trafik, eftersom olyckorna ökat markant på senaste tiden.
I början av 1960-talet hade vi en miljon bilar, och omkring1 000 personer som omkom i trafiken. Nu har vi fyra miljoner bilar och cirka 600 omkomna. Enligt min uppfattning har detta varit möjligt tack vare kombinationen, bättre trafikmiljö, attitydförändring hos oss bilister genom information samt omfattande trafiklagstiftning.
När det gäller alkoholen ser vi en oroväckande ökning av konsumtionen. Konsumtionsökningen beror på att alkoholen blivit mer lättillgänglig genom förändringar i vår lagstiftning, och att mångas attityder till alkohol blivit mer positiv.
Även här tror jag på kombinationen attityder (våra egna kunskaper och förhållningssätt), fler alkoholfria miljöer och en restriktiv alkoholpolitik. Det var ju kring denna fråga vår debatt startade.
Gratulerar till vinsten i vadslagningen.



OLLE HÄGGSTRÖM

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons