Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Visst en ny skola är roligt, men hur länge då?

 
Nedläggningshot mot skolor i Björnaområdet
Visa alla artiklar

Det har nog inte undgått någon att det finns två sidor i skolfrågan i Björnaområdet. Ena sidan är för en ny skola i Långviksmon, medan den andra vill utveckla de befintliga skolorna. Vem som har mest rätt kommer vi inte få reda på förrän vi har facit i hand om sisådär 20-30 år. Men det går definitivt att fundera på vad som är bäst för så många och så mycket som möjligt i vårt område.

Just nu hörs det röster som hävdar att en ny skola byggd av Fuab skulle vara det bästa för både barnen och pedagogerna. Inte bara att lokalerna skulle vara nya utan barnen skulle få fler kamrater och pedagogerna skulle få fler kollegor. Dessutom sägs det var en långsiktig lösning för att säkra en skola i området där man skulle slippa nedläggningshot under en lång tid tack vare ett långt hyreskontrakt. Samtidigt anklagar man den andra sidan för att vilja att allt ska vara som det alltid har varit. Men är det verkligen nytänkande att nytt är lika med bättre?

Visst en ny skola är roligt, men hur länge då? Ett par år kanske sen är den bara en skola som vilken som helst. Sen glöms ofta en viktig del bort, det är pedagogerna som gör en skola bra, inte väggar eller korridorer. Det är väl bra mycket mer nytänkande att vilja utveckla det vi har istället för att kasta bort det för att bygga något nytt?

Bäst för barnen, men vem får det egentligen bättre? Inte är det de barn som bor längst bort idag, de skulle få ännu längre väg till skolan medan de som idag har en kort väg till skolan skulle få det ännu närmare. Varför inte istället satsa på att utveckla vårt område och våra skolor så att det fortsätter att flytta in fler barnfamiljer så att elevunderlaget fortsätter öka och att så många som möjligt kan ha drägliga skolskjutsar?

Fler kollegor till pedagogerna? Elevunderlaget blir förmodligen lägre i en ny skola trots sammanslagning, vilket inte leder till fler tjänster. Våra underbara pedagoger skulle inte få fler kollegor, snarare skulle någon bli förflyttad eftersom alla inte behövs om man slår ihop skolorna och stänger förskolan i Hemling. Sen kan man undra, varför ses det här som ett problem när pedagogerna i skolorna inte verkar tycka det? Nytänkande vore att nyttja våra pedagogers kunskaper till hur skolorna kan utvecklas!

Och visst, kommunen skulle slippa bekosta bygget. I slutändan är det dock hyran som sägs ska betalas i 20-25 år som ska täcka lånen åt ägaren med andra ord byggkostnaden. Hur är det på något vis en garanti för att skolan blir kvar så länge? Det enda som med säkerhet är kvar är hyran. Om skolan dessutom placeras vid Mopärlan är det ett flertal problem som måste åtgärdas så som buller, vibrationer och säkerhet i utemiljön. Hur kan den beräknade byggkostnaden då vara närmare hälften så dyr per kvadratmeter mot för andra nya skolor i landet?

Nej, tänk om man istället vågade satsa på att bygga ett trygghetsboende kombinerat med en förskola i Långviksmon och utvecklade de skolor vi redan har. Det vore faktiskt såväl bra, nytt som nytänkande!

Landsortsbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel