Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Varför går alla projekt back i Västernorrland?

Annons

Ådalsbanan gick över budgeten och försenades. Det förstnämnda hände även med E4 söder om Sundsvall. I somras kom det ut att även 2+1-vägen mellan Docksta och Ullånger inte bara försenats utan även den, blivit 60 miljoner dyrare än beräknat och det ser inte heller bra ut för brobygget i Dingersjö söder om Sundsvall.

Vad är det med infrastrukturprojekt i Västernorrland? Är de alla dömda att gå back? Vilar det en förbannelse över väg- och järnvägsnätet? Har vi/lockar vi hit de klantigaste entreprenörerna? Har vi sämst ekonomer när det kommer att beräkna ett projekts kostnad?

Det här är faktiskt ett ganska seriöst problem som jag tycker att vi måste gå till botten med. Inte bara för att det kostar skattepengar utan även för att det kan avskräcka både privata aktörer och staten för att investera i vår infrastruktur. Jag menar, om fyra större infrastrukturprojekt, typ de enda större, i detta län går över budgeten inom loppet av ett decennium är det ju något seriöst som går fel.

"Dags att granska byggarna kanske?"

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons