Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Varför E4-tunnel genom Åsberget? Det finns bättre alternativ!

 
E4-genomfarten i Örnsköldsvik
Visa alla artiklar

Det finns en politisk koncensus kring att göra allt man kan för att få till en E4-tunnel genom Örnsköldsvik. Den förväntas lösa den dåliga situation som råder vad gäller stadsmiljön. Man har anlitat experthjälp för att utforma strategier för att få så stort genomslag ”uppåt” som möjligt. En lokalt enad front och beslutsamhet är viktigt för att visa att det är en självklar satsning att ta ett positivt beslut om på riksnivå.

Men, en tunnel är inte svaret på problemet. Möjligtvis är det ett svar på någon del av problemet. Samtidigt skapas nya hinder i form av en ständig väntan utan andra bra satsningar, och en framtida inlåsningseffekt när tunneln väl är på plats.

En utformad lösning är resultatet av många utredningar och delbeslut. Men någonstans på vägen har helheten tappats bort och man han landat i en dålig lösning.

Huvudproblemet med dagens dragning av E4 är fortsatt blandtrafik. Snabb och långsam, lätt och tung och trafik i alla riktningar innebär korsningar och ömsesidig påverkan. Det är accelerationerna som är den enskilt största orsaken till den dåliga luften i centrum. Att genomfartstrafik på E4 behöver stanna upp till sex gånger, och dessutom i uppförsbackar, är det enskilt viktigaste problemet att bygga bort. Den minst miljöskadliga hastigheten är 70-80 km/h, vilket kommunens egna utredningar visat. Med tunnel några hundra meter, med rondeller på var sida, löser vi bara halva stopp-och-start-problematiken om vi ser till HELA stadens förbättrade miljö.

Med en dragning Översjäla-Kroksta-Arnäsvall vore det möjligt att låta trafiken gå i 80km/h utan stopp, med på- och avfarter på valda platser. Tung trafik till Domsjö fabriksområde skulle då få välja Svedjeholmsvägen.

När vi fått bort den största delen trafik ifrån innerstaden, har vi betydligt bättre förutsättningar att anpassa infrastrukturen till dagens krav på miljö och säkerhet. En gångtrafikant vill gå närmsta vägen, även om det är lite kuperat. En cyklist tar hellre en omväg för att slippa backar. En bilist väljer förmodligen de stråk där man slipper stanna så ofta. Olika trafikslag har olika önskemål och krav. Borde inte de vara styrande i högre grad än vad det är idag!?

Idag är det Trafikverket som styr. Men inget händer. Det ligger utanför vår kontroll. Hade vi valt en enklare väg framför en dyr tunnel kanske vi redan haft en lösning och bättre luft i centrum. Det är fortfarande inte försent.

J R

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel