Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Vårdkrisen går att lösa – om beslutsfattarna bara vågar

”I en övertalig organisation råder det alltid brist på resurser!”

Med denna något utmanande och provocerande kommentar vill jag dela med mig av de erfarenheter jag förvärvat under ett antal år med organisationsarbete, både i Sverige och internationellt.

Först av allt vill jag dock uttrycka min stora tacksamhet och beundran över den vård jag till dags dato har fått erhålla de gånger jag besökt både hälsocentraler och sjukhus; ett bemötande och en vård som jag alltid blivit nöjd och glad över.

Vad som dock oroar mig är den ständiga påminnelsen om hur ekonomin och vårdpersonalen (läs: resurser) tycks vara satt under stor press inom Region Västernorrland.

Det kan bero på att man tagit makten ifrån de sakkunniga (vårdens personal) och överlåtit den till konsulter och byråkrater, vilket ofta innebär en ökande dokumentation och till pris av mindre kärnverksamhet. Om ledningspersoner och beslutsfattare inte förstår kärnverksamheten leder det till ett rapportflöde som ingen kan hantera och än mindre till positiv handling, eftersom mottagarna översvämmas av information de inte begriper/efterfrågar.

För att kunna nå er som finns i ansvarig position måste jag därför uttrycka mig på ett sätt så att ni kan uppfatta mitt budskap som trovärdigt.

Jag har under drygt 20 års tid arbetat med organisationsfrågor, med syftet att effektivisera arbetet i organisationernas ”kärnverksamhet”.

Tyvärr händer det då att ledande personer ryggar tillbaka och påpekar; ”det går inte bara att spara” utan ”vi måste satsa på att bli mera kundorienterade”. I vissa trängande fall helt enkelt förslagit en organisationsförändring.

Märk skillnaden mellan organisationsöversyn och organisationsförändring!

En annan vanlig kommentar har också förekommit; ”Hur skall vi kunna minska vår administrativa personal, när vi inte hinner med allt som behöver göras idag?”

Mina två decennier av erfarenhet från många olika verksamheter har tvärtom bevisat att det går. I en framgångsrik verksamhet (i detta fall vård) måste resurser kontinuerligt frigöras från administrativa enheter för att kunna användas i det som betraktas som ”kärnverksamhet”.

Med andra ord: mindre administration leder till ökade vårdresurser!

Om en organisation med dess högsta ledning inte tror att det går att frigöra mer än 20 procent ekonomiska resurser genom en kraftfull åtgärd inom administrationen, ja då faller mitt påstående platt till marken. Skulle däremot regionens beslutsfattare våga omfamna detta ”beska” besked då tror jag, med min erfarenhet, att en förändring i ovanstående storlek är fullt möjlig att uppnå.

Roland Sjölander, pensionerad organisationsutvecklare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel