Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Var köper turisten sina minnen från Sollefteå?

Annons

Gästerna på vårt hotell i centrala Sollefteå tycker att det är vackert här i nipornas stad. Men de beklagar sig över att inte kunna köpa med sig några minnen härifrån. Både för sin egen skull och för att kunna förmedla sina upplevelser till släkt och vänner.

Våra svenska turister, återvändare med flera, vill gärna köpa vykort med nya eller gamla vyer av staden samt souvenirer och lokalanknutet hantverk. Och gärna även böcker som speglar bygden och bygdens historia. Utländska gäster som utgör cirka 25 procent av beläggningen saknar framför allt möjligheten att handla vykort från Sollefteå, och annars gärna någonting typiskt ”svenskt”, gärna hemslöjd.

Tidigare gick allt detta att handla i Sollefteå museums butik med generösa öppettider och lördagsöppet mitt på gågatan i stadskärnan. Men sedan den 29 maj saknas den möjligheten i och med den politiska majoritetens beslut att stänga museibutiken - lagom innan högsäsongen för turism drog igång.

I nuläget ser vi inte att det finns något inköpsställe med ett samlat och riktat utbud till turister i centrala Sollefteå som vi kan hänvisa våra gäster till.

Hur tänker politikerna? Bör vi inte vara stolta över vår lilla stad? Ligger det inte i linje med kommunens intresse att ta vara på alla givna möjligheter att kunna marknadsföra Sollefteå, som turiststad, och i förlängningen även som en stad att vilja bosätta sig i?

Om det var av ekonomiska skäl man ville slå igen och tömma museibutiken, varför flyttade man då inte själva turistsortimentet till det kommundrivna konst- och kulturcentret i ”Orrenhuset”?

Den här sommaren kunde ha varit ett perfekt tillfälle för det nya styret att visa upp hur man tänkt sig resultatet av det tjänstemannaförslag man kämpat så hårt för att driva igenom.

Men majoritetens politiker och kommunens tjänstemän har gått på semester utan att tänka och planera för någon ersättning för det som har tagits bort. Det minimala utbud som finns hos turistinformationen på Medborgarservice i kommunhuset kan inte på något vis tillgodose efterfrågan, dessutom är öppettiderna mycket begränsade.

Kära Sollefteåpolitiker! Ta vara på enkla och givna möjligheter till marknadsföring, ta vara på turisterna. Ingen information fungerar så bra som den direkt från människa till människa.

Olga och Johan, City Hotel, Sollefteå

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons