Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: V: Flygplatsen kostar Sollefteås skattebetalare 2.000 kronor per biljett – satsa på tåg istället

Sollefteå kommun utreder just nu frågan om High coast airport och anlägger tre hållbarhetsperspektiv. Det miljömässiga som handlar om klimatpåverkan genom flygets beroende av fossil energi och utsläpp av koldioxid. Den sociala hållbarheten, definierat som flygets betydelse för näringsliv och tillgänglighet. Slutligen den ekonomiska hållbarhet som kan definieras på två sätt, tillväxt utan hänsyn till sociala och ekologiska faktorer eller tillväxt som tar hänsyn, så kallad ”grön tillväxt.

Utredningens fokus är tyvärr en tillväxt utan hänsyn. Ett skräckscenario med en årlig minskning av sysselsatta för Sollefteå målas upp utan att ange att det baseras på en utredning ledd av flygplatschefer från 2014, det vill säga ett år före Parisavtalet och de förpliktelser som Sverige där tog på sig.

Ett vanligt argument för att välja flyget för en resa till Stockholm är tiden. Men i den ekvationen måste hänsyn tas till den höga resekomforten på tåg samt möjligheten att nyttja restiden som arbetstid.

80 procent av Sollefteås flygresor är tjänsteresor och betalas av företag eller kommunen. 2019 var antalet passagerare från High coast airport cirka 7.500 varav 30 procent kom från Sollefteå. Kommunen budgeterar cirka 5 miljoner kronor i årligt driftbidrag, vilket innebär att våra kommuninvånare betalar upp emot 2.000 kronor i subvention per biljett för ett icke hållbart sätt att resa som dessutom är betydligt dyrare än tåg.

Teorin att flyget blir hållbart om flygplanen drivs med förnyelsebart bränsle baseras på ett önsketänkande. Omloppstiden i atmosfären är så lång att koldioxiden i biobränslena kommer att finnas kvar långt förbi det tidsfönster vi har för att kunna undvika stora negativa klimateffekter på hälsa, miljö och ekonomi. Biobränsledrömmen är inte realistisk ur något hållbarhetsperspektiv.

Utredningen förespråkar ett obegränsat flygande, tvärt emot all samlad forskning och vetenskap i klimatfrågan. Utredningen är att betrakta som en partsinlaga från flygindustrin och därmed duger den inte som underlag för hållbara vägval. Vetenskapen visar med tydlighet att flyg bör undvikas i möjligaste mån. Det görs heller ingen jämförelse med tågets klimatpåverkan som är närmast noll. Den skulle visa att de utsläpp som genereras av en tågresa Kramfors-Stockholm, inte ens räcker till att få ett flygplan att komma av startbanan i Kramfors.

Allt fler väljer bort inrikesflyget och flera kommuner överväger att lägga ned sina flygplatser. Ska vi i Västernorrland kämpa för att behålla våra tre flygplatser? Nej, utred flygplatsen med andra glasögon. Kommunen kan arbeta för att få snabba bussförbindelser till Sundsvalls tågstation och i förlängningen tågförbindelse ända till Sollefteå.

Ökade satsningar på tåg innebär en stor samhällsnytta för både näringsliv, privatpersoner och miljön i stort. Hållbarhet handlar om att leva på ett sätt som inte inkräktar på kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina grundläggande behov.

Ulf Breitholtz, Vänsterpartiet Sollefteå

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel