Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Tro inte på höghastighetsbanans glädjekalkyler – skuldsätt inte kommande generationer

Annons

Stockholms Handelskammare har i en nyligen släppt utredning kommit fram till att avråda från investering i höghastighetståg. Främst av följande skäl: ”Det är stor risk för en samhällsekonomisk förlustaffär, stor risk för en evig klimatskuld eftersom vi står inför en elektrifiering av fordonsflottan parallellt med att nya energikällor tas fram till exempel fossilfri energi till flyget, passagerarunderlaget är otillräckligt, resorna förkortas bara marginellt samt att dagens banor har kapacitet att klara morgondagens resor”.

Från regeringen och övriga förespråkare för höghastighetstågen görs gällande att det inte kommer att belasta statsfinanserna eftersom det går att låna upp till investeringskostnaden. Men lån måste ju betalas tillbaka och dessutom med ränta, vilket kommer att belasta kommande generationer.

Allt fler har insett att den uppgivna kostnaden på 230 miljarder inte kommer att hålla, utan man får nog räkna på minst dubbla summan, säg, 450 miljarder. Skulle man låna upp den summan så skulle ett 50-årigt lån kosta 9 miljarder per år i amortering och 18 miljarder i räntor första året vid en beräknad räntesats på 4 procent. Därefter minskar räntan följande år med 360 miljoner per år. Amorteringen och räntan, som första amorteringsåret 2046 blir tillsammans 25 miljarder skulle då belasta statsbudgeten från och med år 2045, vår gåva till våra efterföljande släktingar.

Som ytterligare lök på laxen tillkommer en förmodad förlust på transportverksamheten orsakat av att passagerarunderlaget är otillräckligt. Skulle man i stället slå ut räntekostnaden på hela lånetiden i form av ett obligationslån på 4 procent, blir räntan 9 miljarder för varje år tills lånet är slutbetalt. I detta fall drabbas statsbudgeten med 18 miljarder per år i ränta och amortering i 50 år .

Restiden förkortas marginellt, med endast 23 minuter mellan Stockholm – Göteborg och 45 minuter mellan Stockholm-Malmö under förutsättning, att man tar hänsyn till stopp under vägen på angivna platser.

Det ärligaste gentemot kommande generationer är, att ta in kostnaden i statsbudgeten med 18 miljarder per år fram till år 2045.

Investeringen är olönsam och planerna måste skrotas. Kalkyler, avsett att lägga ut dimridåer för skattebetalarna, bör omgående läggas i papperskorgen där de hör hemma.

Kurt Sjölund

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

■■ Här kan du själv skicka in din insändare 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel