Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: SJVP: Ny E4-genomfart löser inte grundproblemen

 
E4-genomfarten i Örnsköldsvik
Visa alla artiklar

Svar till signatur ”JR”:s insändare Varför E4-tunnel genom Åsberget? Det finns bättre alternativ! i ÖA 12/2.

Vi håller med i din analys, det finns en politisk enighet att få bort E4:an från centrala stan. Men mycket riktigt så stämmer det även att trafikflödet av tungtrafik talar emot en ny genomfart i en tunnel genom Åsberget och talar för en förbifart väster om tätorten. En stor mängd tungtrafik som kommer från väster ska norrut eller söder ut, men tvingas med nuvarande förslag in till Örnsköldsviks tätort.

Du föreslår en sträckning via Kroksta men om avsikten är att skapa en förbifart, så borde man nog runda Överhörnäs, Själevad, Kroksta, Gimåt och Arnäsvall som enligt kommunen är en del av Örnsköldsviks tätort. Se ”Fördjupad översiktsplan för Örnsköldsviks centralort” och de nya fyndigt namngivna stadsdelarna. En fördel med att dra E4:an utanför staden är givetvis att man får möjligheten att lösa korsningar och på- och avfarter på ett bättre sätt så att trafikflödet flyter på bra. Väg 335, Väg 348, Väg 352 med flera.

En annan fördel är att man skapar möjligheter till tydliga infarter till dom platser dit tungtrafik även i fortsättningen måste kunna ta sig. Under bygget slipper man även byggtrafik och avstängda vägar i centrala stan, vilket är bra då staden redan idag lider av trafikinfarkt. Om man dessutom siktar från Överhörnäs mot länsgränsen så går det att korta ned avståndet och till och med få en Europaväg förbi flygfältet! Ett annat alternativ är att bygga en förbifart öster om staden via Bergom.

Kommunföreträdare lät aningen motvilliga till detta alternativ när det lyftes på samrådsmötet i Pinassen på Arken. Anledningen skulle vara att havsbotten i fjärden är så kraftigt förorenad av miljögifter att en högbro över är omöjlig att bygga, men vad vet kommunen om att bygga broar?

Vi hoppas att man krokar arm med övriga kommuner vars tätorter klyvs av europavägar. Genom att ta ett helhetsgrepp om ett problem är det lättare att få gehör hos riksdag och regering. För vem kan vara emot att få Europavägar där trafiken inte står still? Men vi höjer ett varningens finger. Tidigare kommunalråd har satt sin permanenta prägel på Örnsköldsvik. Vidar Falén med backhoppningen, Elvy Söderström med Sekab-affären och ett kraftvärmeverk som ryker värre än domedagsberget i Mordor, så det finns en risk att även nuvarande kommunalråd vill ha ett monument över sin tid som kommunalråd. För att slå sina företrädare så krävs något som kostar ett par miljarder och där passar tunneln in.

Precis som med tidigare minnesmärken så blir det i så fall befolkningen i Örnsköldsvik stå för notan, detta då tunneln troligen blir avgiftsbelagd. Men det är nog bråttom, för det kan bli maktskifte efter nästa val.

Mathias Westin, Nolaskogsgruppen Sjukvårdspartiet - Västernorrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel