Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Se till att Sollefteå hälsocentral fungerar – man ringer dag efter dag för att få tid

Artikel 1 av 3
Kritik mot Sollefteå hälsocentral
Visa alla artiklar

Som sjuk ska man vara frisk när man ska ha kontakt med Sollefteå hälsocentral.

■ Varför ska man dag efter dag ringa för att få tid för ett läkarbesök, med besked om att tidsboken är full, och att man får återkomma?

■ Varför blir man inte uppringd på utlovad tid vid vissa tillfällen – eller inte alls?

■ Varför följs inte diagnoser från läkarbesök upp för verkställighet? I detta fall gick det 3-4 månader innan jag själv fick kontakta hälsocentralen för att få klarhet i när operation ska ske. Enligt provtagningslista från läkarbesöket fanns där noterat ett komplement av läkemedel som försummats under samma tid på grund av stor bristfällighet av återkoppling till patient.

■ Varför tar det så lång tid för att få recept förnyade?

Om det fanns någon enhetschef på Sollefteå hälsocentral se då till att verksamheten fungerar ut till patienterna. Om medel för detta saknas kontakta Region Västernorrland, där finns en "avgångsvederlagskassa" som verkar bottenlös.

Några beklagande eller ursäkter är vi inte behjälpta av, se istället till att få en verksamhet som man får förtroende för.

Lennart Norman

■ SVAR DIREKT:

Tack för din återkoppling! För oss är det viktigt att kontakten och tillgängligheten känns tillfredsställande för alla våra patienter och vi förstår din frustration utifrån den beskrivning du ger. Vi har haft en väldigt speciell vår och sommar där hanteringen av coronapandemin krävt mycket tid och prioriteringar, vilket tyvärr påverkat en del annan vård. För att kunna ta tillvara på din upplevelse och för att du ska kunna få svar på dina frågor är det viktigt att du tar en direktkontakt med hälsocentralens chef för att försöka reda ut den situation som du upplever och de frågor som du har.

Helena Rödén, verksamhetschef för Hälsocentralerna Kramfors/Sollefteå

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel