Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Satsa på kollektivtrafiken i Höga kusten – för turisternas och miljöns skull

Annons

För några veckor sedan kunde jag läsa i tidningarna om en planerad satsning på ca 40 miljoner kronor runt Skuleberget. Fantastiskt, vilket lyft det kommer att bli för Höga Kusten (HK)!

Så hörde jag på Radio Västernorrland att det har varit nästan 350 000 gästnätter i år i HK. Från maj till oktober har det räknats in drygt 27 000 fordon vid Entré Syd. Naturum Höga Kusten har haft nästan 50 000 registrerade besökare i år. Sen har jag med egna ögon sett ryggsäcksfolkets ökade antal, när de passerar Docksta efter Högakustenleden. När jag besöker ICA Nära i Docksta på sommaren, är det ibland så att svenska inte är det språk jag hör mest!

Jag undrar hur många som år 2000 – alltså för mindre än 20 år sedan - kunde tänka sig den här utvecklingen. Även om jag alltid varit optimist när det gäller framtiden för HK, så inte kunde jag drömma om de här siffrorna. Trots de här fina siffrorna tror jag, att vi är bara i början av den stora turistströmmen till HK framför allt då från utlandet.

Våra två stora huvudentreprenörer Jerry Engström och Fredrik Wedin, båda nolaskogsare, satsar nu stort på olika evenemang runt Skuleberget och Skuleskogen. Tillsammans med en mängd lokala entreprenörer i HK håller de verkligen grytan kokande, Från länsstyrelsehåll, som väl är de som förvaltar världsarvet och nationalparken, har det gjorts stora insatser under 2000-talet. Vi har fått bland annat ett fint naturum Höga Kusten, de tre entréerna till nationalparken, Entré Väst dessutom rullstolsanpassad, ljusramp vid högsta marina gränsen uppe på Skuleberget, en stor parkeringsyta både vid Skuleberget och Entré Syd och en lekpark vid Skuleberget.

Men, samtidigt har man, vem man nu är, stängt HK för kollektivtrafik under helgerna. Frånsett semestrarna är det ju på helgerna folk har störst möjlighet att besöka HK. Borttagandet av busstrafiken under helgerna blir ju detsamma som att man säger: ”Ska ni till HK så ta bilen! Försök inte åka kollektivt, det går inte!”

Det miljötänk, som jag anser att HK kräver, ser man inte så mycket av. Trots allt fint som står i olika mål för en bättre miljö och ökad kollektivtrafikmängd hos våra myndigheter, har man alltså tagit bort möjligheten att besöka vår fina HK på helgerna med användande av kollektivtrafik. Hur tar sig en utlänning till Skuleberget en helg? Vilket intryck gör det på de utlandsturister som kommer till Härnösand eller Örnsköldsvik men inte längre med kollektiva färdmedel en lördag eller söndag? Det är mer än 100 dagar om året det inte går att nå HK kollektivt! Vill vi inte ha hit dem alls?

För de i HK som inte har tillgång till bil gäller det att sitta inne på helgerna, och det kanske är det som är meningen att de ska göra.

Jag är ganska säker på att linje 50 inte bär sig på helgerna. men rent samhällsekonomiskt tror jag, att de förluster som linje 50 gör på helgerna uppvägs av de pengar turisterna lämnar kvar här. Men det är ju olika börsar förstås!

Karl-Anders Nordström, HK-bo från födseln

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel