Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Ring 1177 – den kostnaden belastar inte din vårdcentral

Artikel 6 av 6
Kritiken mot avtalet med nätläkartjänsterna
Visa alla artiklar

Apropå artikeln Efter Ö-vikssköterskans utspel – nätdoktorn svarar på kritiken: "Uppfinn inte hjulet på nytt" (Allehanda 7/2).

Att korta vårdköer genom att ringa en nätläkare tycker jag ej stämmer in i bilden som en vårdsparande åtgärd på den stora andelen vård som produceras av primärvården.

De som drar fördelar av detta är de patienter som önskar ett snabbt recept eller en veckas extra sjukskrivning från arbetet. De första veckorna är det som bekant arbetsgivaren som betalar sjukpenningen Efter andra veckan är det i regel försäkringskassan som går in och då får man hänvisa till ett fysiskt besök på sin vårdcentral. Nu i samband med Covid-19 har dock kraven på läkarintyg ändrats tillfälligt av Försäkringskassan. Kvaliteten att ha det på detta viset kan diskuteras, att sköta denna verksamhet på distans och utan personlig kännedom om patienterna.

Man kan även ringa sin nätdoktor om man är orolig för något istället för att ringa 1177/sin vårdcentral som man egentligen borde göra. Utfallet av detta blir att kostnaden för ett digitalt läkarbesök faktureras den enhet som man är listad på.

Tanken från början var för patienter som var tvungna att söka vård på annat ställe, det vill säga utomläns. Då handlade sig om ett fysiskt besök hos läkare som man skickade en faktura på 2000 kronor till hemlandstinget. Sedan jämställdes detta 2015 med att ett digitalt vårdbesök vilket bäddade för nätläkarna. Man har därefter sänkt ersättningen successivt till 1200 kronor och sedan 650 kronor. 2019 sänktes detta till 500 kronor per digitalt besök. Vad ersättningen är idag vet jag inte, men en sak är säker: Marknadsföringen av digitala vårdappar har exploderat. I tv, radio och på nätet bombarderas man aggressivt med budskapet att söka vård digitalt. Detta ytterligare förstärkts av den situation vi nu har i samband med covid-19.

Det man förlorat på gungorna tar man igen på karusellerna, det vill säga kvantitet.

Man kan förstås drivas av sin människokärlek, osjälviskhet och att måna om de stackars patienter som ej får sitt vårdbehov tillfredsställt inom sin region eller så kan det vara ett sätt att bedriva vård där obekväma kostnader för kringpersonal, lokaler, utrustning och förbrukningsmaterial kapas.

En digital vårdcentral behövs ej städas eller värmas upp.

Man behöver ej uppfinna det femte hjulet då allt finns redan. Ring din vårdcentral, kommer du ej fram – ring 1177 istället. 1177 finns där 24/7, 365 dagar om året. Kostnaden för denna verksamhet belastar inte den enhet där du är listad!

Gerry Holmquist, leg läkare/specialist i allmänmedicin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel