Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Replik på svar om busslinjer i Skärpe

Annons

Replik på Mikael Malméns svar på ett öppet brev från signaturen ”Therese, Skärpebo” på Allehanda 1/10.

Mikael Malmén har bland annat framfört: ”Personen i artikeln begärde ut statistik från Trafikenheten vid en träff och begärd statistik levererades av vår kollektivtrafikhandläggare. Bakgrund och resultat till de uträkningar som är gjorda utifrån den mottagna statistiken får vi hänvisa till den som utfört den.”

Eftersom man kan spåra ett misstroende i Malméns framförande och eftersom jag är den ”personen” vill jag visa hur jag kommit fram till att kollektivtrafiken i berört område tappat 23 076 resenärer från 2017 till 2018 till ett värde av 523 824 kr.

Jag blev först flera gånger nekad att få ut efterfrågad statistik men eftersom jag inte gav mig och kunde informera om att jag i vittnens närvaro blivit lovad av förre ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden att få tillgång till statistiken så fick jag den sent omsider för linjerna 1 (41 veckor 2017), 401 (52 veckor 2018) och 411 (3 månader 2018).

Det problem jag ser och den jämförelse jag gjort är antalet påstigande på hållplatserna väster om Älgvägen. Den visar:

Linje 401, 52 veckor 2018: 10 394 påstigande.

Linje 1, 41 veckor 2017: 16 161 påstigande som uppräknat till 52 veckor blir 20 497 påstigande.

I en artikel i ÖA den 27 november 2018 där en representant för trafik- och parkförvaltningen uttalat sig skrivs att kommunen beräknar att resandet ökar med 7 procent under 2018. Jag anser det vara logiskt och rättvist att anta att samma ökningstakt skulle ha inträffat för linje 1 om den varit kvar 2018. Därmed skulle antalet påstigande 20 497 bli 21 932 i stället.

Vad jag jämför är därför sannolika 21 932 påstigande för linje 1 med 10 394 påstigande för linje 401. Skillnaden är 11 538 påstigande, alltså minus 53 procent. Eftersom Nobina inte mäter avstigande per hållplats är det logiskt att anta att, om man åkt buss till stan, så åker man också tillbaka, varför det inte kan vara fel att dubbla tappet i resande för berört område till 23 076. Även om man från kommunens sida skulle hävda att skillnad i intäkt inte skulle motsvara 24 kr per resa på grund av rabatterade biljetter, så anser jag att man ändå kan värdera tappet utifrån ordinarie biljettpris.

Nu har jag redogjort för den statistik jag fått och hur jag beräknat tappet kommunen gjort. Då ber jag därför också att Malmén härleder och redogör för hur han kommit fram till en minskning med 2 214 under perioden jan-aug 2017 med jan-aug 2019. Är det räknat på samma antal trafikveckor eller saknas ett antal sommarveckor för 2017 i jämförelsen? Är det räknat på ifrågavarande hållplatser (väster om Älgvägen) i båda fallen och är det antaget att man rest både till och från området? Kan jag få tillgång till statistiken?

Att man från kommunhåll eller KTM fortfarande, trots så massiva protester, inte besvärat sig med att utvärdera effekterna för Skärpeområdet tidigare gör mig ledsen. Tyvärr inte förvånad.

Anders Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel