Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Replik: Olyckligt om informationen kring kömiljarden varit otydlig

Annons

Replik på insändaren Regionen och kömiljarden: "En rent administrativ åtgärd" från Nils-Gunnar Molin, ordförande Sollefteå Framtidens Akutsjukhus och Katarina Hägg, ordförande Örnsköldsvik Framtidens Akutsjukhus.

Först och främst: Arbetet inom kömiljarden omfattar såväl faktiskt ökad sjukvårdsproduktion och kvalitetssäkring av registreringar och system. Alla dessa system som vi använder oss av för registrering samt avläsning kräver ständig vård för att spegla vår verklighet så bra som möjligt.

Vi och övriga regioner arbetar alltså parallellt med att aktivt korta köerna och se över och vårda systemet som läser av vad vi gör. Alla regioners siffror baseras på samma arbete.

Det är olyckligt om informationen kring ”kömiljarden” har varit otydlig. Det har aldrig varit vår mening.

Under hösten har det skett en stor insats från länsverksamheterna i arbetet med ”kömiljarden”.

De kortade köerna är en kombination av extra insatser som mottagningar på kvällar och helger, förbättrad operationskapacitet och administrativa åtgärder som översyn och revidering av väntelistor.

Ett aktivt arbete med utbildning av operationssjuksköterskor har också bidragit till resultatet.

Det stämmer, som ni säger, att det har skett en förändring av väntetiderna till operation/åtgärd i Västernorrland mellan augusti och september 2019. Det är resultatet av ett arbete som pågått under cirka 1,5 år där Region Västernorrland har jobbat med att kvalitetssäkra siffrorna hos våra hörcentraler eftersom det har visat sig att alla hälsoproblem felaktigt har lästs av som utprovning av hörapparat. Det har alltså inte stämt mot vad Sveriges kommuner och regioner, SKR, vill att vi ska redovisa. Resultatet av det jobbet har nu sorterat fram de patienter som faktiskt väntar på utprovning av hörapparat.

Det viktigaste för oss är att våra patienter har en god tillgänglighet till vården och vi lägger ner mycket arbete på att förbättra den. Det arbetet fortsätter.

Lena Carlsson, sjukhusdirektör, Region Västernorrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel